Notorious

USA 1946
DVD 2001
Distribution (region 1) The Criterion Collection Bild Normnotorious_ver5alformat 1.33:1 Ljud Dolby Digital Mono Extramaterial Kommentarer (1) av Marian Keane. Kommentarer (2) av Rudy Behlmer. Radioversionen 1948 av Lux Radio Theatre med Ingrid Bergman och Joseph Cotten. Produktions- och pressbilder. Affischer, lobby cards och bilder som användes i filmens bakprojektioner. Memorandum och korrespondens under produktionen. Manusutdrag av bortklippta eller aldrig inspelade scener, inklusive olika alternativa slut. Utdrag från novellen ”The Song of the Dragon”, som filmens manus baseras på. Samtida nyhetsfilm om Bergmans och Hitchcocks pr-resa för filmen till London. Möjlighet till separat uppspelning av ljudeffekterna och musiken. Trailers.

Lysande video- och ljudöverföring som ger en aning om originalets kvaliteter på bioduken 1946. Gråskalan är utsökt och åskådliggör med sin mättade svärta verkligen den svartvita filmens speciella kvaliteter. Filmhäftet-medarbetaren Marian Keanes kommentarer är en insiktsfull närläsning av det maktspel mellan könen som pågår filmen igenom och hotar att slita sönder relationen mellan Alicia Huberman (Ingrid Bergman) och T.R. Devlin (Cary Grant). Rudy Behlmer, författaren till den i sammanhanget ovärderliga boken Memo from David O Selznick, kompletterar utmärkt Keane genom att berätta om filmens bakgrund, strykningarna och ändringarna i manuset samt om relationen mellan Hitchcock och Selznick. Däremot kunde Behlmer ha valt bort de uttjatade Hitchcock-anekdoter och den filmografiska information som finns att hämta i överflöd bland hyllmeter hitchcockiana respektive referensverk som säkert finns hos köparna av denna exklusiva utgåva.

De övriga extramaterialet är av Criterions sedvanliga, höga klass, om än en del av det finns på annat håll. Nyhetsfilmen från Hitchcocks och Bergmans snabbvisit i London är rolig och fångar en rapptungad, spontan och avslappnad regissör. Radioversionen i forcerat tempo och ”Det Bästa”-redigering av de dramatiska höjdpunkterna är mer kuriös, men visar på mediets enormt starka position i kulturlivet vid den tiden. Många glömmer att radion dominerade hemmatillvaron från tidigt 1930-tal till långt in på 1950-talet. Först i slutet av sistnämnda decennium gick tv-mediet om i betydelse.

Det mesta av produktionskorrespondensen finns redan i Behlmers bok. Däremot är det intressant att läsa novellen som låg till grund för manuset. Av särskilt intresse är också den närstudie av bakprojektionsfilmerna som finns på dvd:n eftersom det fotograferats av den berömde James Wong Howe och håller mycket hög klass. Övergången mellan avståndsfotot på Devlin och Hubermans bil (med av stand-ins i Grant och Bergmans ställe) och studiotagningen med ett scengrafiskt duplikat av husfasaden bilen stannar vid demonstrerar dåtidens gedigna hantverkskunskap i Hollywood.

Överlag är det här ännu ett i raden av Criterions högkvalitativa dvd-utgåvor som har en självklar plats på alla filmvetenskapliga institutioner och i alla filmälskares hem.

© Michael Tapper, 2002. Filmhäftet, vol. 30, no. 4 (#122), s. 56—57.