KOMEDI. SPANIEN/ARGENTINA (Compentencia oficial), 2022. Regi: Gastón Duprat, Mariano Cohn. Med: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Oscar Martínez, José Luis Gómez, Irene Escolar. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.54.
Läkemedelsmagnaten Humberto Suárez (José Luis Gómez) vill inte bli ihågkommen som den obscent rika narcissist han faktiskt är. För att pimpa sitt eftermäle finansierar han ett par kulturella prestigeprojekt som ska bära namnet Suárez in i evigheten: en arkitektoniskt djärv bro och en konstnärligt högbrynt film av den mångfaldigt festivalprisade Lola Cuevas (Penélope Cruz), omvittnat excentrisk, det vill säga knäpp.
Lola får disponera Suárez-företagets ödsliga konferensbyggnad för att repetera inför filmatiseringen av Rivalitet, en kritikerrosad roman om en mångårig konflikt mellan två bröder. Storyn behåller hon, men i övrigt är adaptionen ytterst löst baserad på förlagan. I rollen som den äldre, milde Manuel sätter hon den pretentiöse teaterveteranen Iván (Oscar Martinez). I andra ringhörnan placerar hon den självgode Hollywoodstjärnan Félix (Antonio Banderas) som den yngre, impulsive Pedro.
Upplagt alltså för en metafilm om en komisk dödsfajt mellan två divor på fåfängans marknad. Och för att underblåsa deras naturliga antagonism inför inspelningen arrangerar Lola några bisarra övningar. Bland annat sätter hon dem under ett kranupphängt flyttblock så att de ska känna pressen från sina känslor.
Som kulmen på machoduellen ska båda männen kyssa Lucy, kvinnan deras rollfigurer båda älskar, spelad av Suárez dotter Diana (Irene Escolar). Efter 28 års äktenskap pussar Iván kyskt och rutinmässigt. Hollywoodhingsten Félix ber först om ursäkt för sin eventuella erektion – eller slakhet – innan han kopplar på latin lover-autopiloten. Det blir förstås lesbiska Lola som demonstrerar hur man får en kvinna knäsvag.
Scenen är typisk för filmens humor. Uppslaget är långt roligare än gestaltningen, huvudtrions alla ansträngningar till trots. Vi ser poängen komma på miltals avstånd, utan någon överraskande skruvning.
Official Competition har gett argentinska regissörsduon Duprat & Cohn (4×4, 2019) ett flygande internationellt genombrott inom just den konstfilmmarknad man försöker parodiera. Tyvärr gör manus och regi inte rättvisa åt sina stjärnors komiska talanger. Filmen blir aldrig lika smart eller kvick som den utger sig för att vara. Filmen-i-filmen, Rivalitet, hade med all säkerhet varit en långt intressantare upplevelse.
© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-08-26.