Argentina/Tyskland 2015. Un tango más. Regi: German Kral. Medverkande: María Nieves Rego, Juan Carlos Copes, Johana Copes, Alejandra Gutty. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.25.
Ett porträtt av den moderna argentinska tangons två superstjärnor: dansarna, koreograferna och kändisparet María Nieves Rego och Juan Carlos Copena. Deras framgångssaga börjar i 1940-talets fattigkvarter i Buenos Aires och når sin höjdpunkt på 1980-talet, då de drar fulla hus i Paris och på Broadway med huvudrollerna i Claudio Segovia and Hector Orezzollis musikal ”Tango Argentino”. Men dokumentären är också en tragedi om kärlek, svek och bitterhet som gjord för en tangotext.
Filmen är Marías; det är hon som berättar, hon som koreograferar dansnumren om och ur deras gemensamma liv. Juan Carlos blir här hennes stora kärlek och symbiotiske danspartner som vänsterprasslar med i stort sett allt av honkön i dansskor innan han gifter han sig och bildar familj med en annan kvinna. Kvar står María, ensam, barnlös.
De fortsätter dansa, låsta av kändisskapet som tangons Ginger Rogers och Fred Astaire (även om María föredrar Gene Kelly och Cyd Charisse), fast nu med passionens gnista ersatt av ett ömsesidigt hat. I de få scenerna med Juan Carlos är han fåordig och butter. Kanske har han en annan story?
Och var är Astor Piazzolla? Det var ju trots allt i samarbetet med honom och till tonerna av hans jazzinspirerade ”nuevo tango” som María och Juan Carlos blev världsberömda. Även på ljudspåret är han borta, ersatt av sämre förmågor.
Tyske dokumentärfilmaren German Kral, med rötterna i Argentina, har tidigare varit regiassistent till Wim Wenders. Släktskapet till dennes Pina (2011), med dess berättande dans, är i bland påtagligt. Out Last Tangos starkaste scener är, som sig bör, dansnummer: affischbildens Singin’ in the Rain-inspirerade nattliga tango på en bro och ett där Marías övergivenhet gestaltas av att hon dansar med en helt svartdraperad skuggestalt.
© Michael Tapper, 2016. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2016-03-22.