Rashomon fäste världens ögon på japansk film efter att ha vunnit både förstapriset vid Venedigs filmfestival och därefter en Oscar. Akira Kurosawas film bygger på Ryunosuke Akutagawas novell Yabu no Naka (1921), som återberättar en medeltida mordhistoria ur fyra olika perspektiv, inklusive den mördades. Men med sin naturlyriska regi i långa tagningar, eleganta kameraåkningar och måleriska bildkompositioner av fotografen Kazuo Miagawa till boleroinspirerad musik av Fumio Hayasaka gör Kurosawa den till sin alldeles egen. Den är både formellt komplex och samtidigt kristallklart tillgänglig. Det är lätt att framhålla Toshiro Mifunes furiösa energi i skurkrollen som klär av samurajaristokratin dess hycklande dubbelmoral. Men här glänser alla i ensemblen kring berättaren och filmens humanistiska hjärta, spelad av den lågmälde Takashi Shimura.
© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-03-22.