Welcome to the Jungle

USA 2003.rundown The Rundown. Regi: Peter Berg. Skådespelare: The Rock (eg. Dwayne Johnson), Seann William Scott, Rosario Dawson, Christopher Walken. Längd: 1:44.

”Ha det så kul”, uppmanar en snabbt förbipasserande Arnold Schwarzenegger filmens hjälte, skuldindrivaren Beck (The Rock) – bägge tydliga produkter av respektive tidsanda. I Bush juniors ”medkännande konservatism” fungerar inte 1980-talets flagranta övermänniskotyp, som med vulgärt hånflin, taskiga oneliners och senaste amerikanska vapenteknologin utplånade otvättat patrask ur Reagan-erans nykoloniala skurkstatsregister. Som kontrast har The Rock i stället åtminstone två ansiktsuttryck, varav ett ser hyfsat medkännande ut när han ger sina motståndare möjligheten att välja alternativ A (= frivillig medverkan) innan alternativ B (= underkastelse med våld) träder i funktion.

Annars ser det ut som vanligt: Peter Berg (Very Bad Things) regisserar sina våldsinslag i trendigt fladdriga kamerarörelser och en spattig klippning som irriterar under de annars ganska uppfinningsrika stunteffekterna. Själva ramhandlingen om Becks uppdrag att hämta hem lycksökaren Travis (Seann William Scott) från Amazonas är också en typisk genrekombination, där komedistjärnan Scott (American Pie-trilogin) som machoparodierande slashas ska kontrasteras mot The Rocks stoiska muskelberg.

Desto mer anmärkningsvärd är sidospåret om en indiansk gerillarörelses rättmätiga kamp mot en amerikansk gangsterkapitalist (Christopher Walken). I slutänden utgör det dock mest ett liberalflirtande alibi för vår hjältes förvandling till blodtörstig mördarmaskin än som genomtänkt politisk kommentar.

© Michael Tapper, 2004. Sydsvenska Dagbladet 2004-03-12.