Emancipation

STRÖMMAT HISTORISKT DRAMA. USA, 2022. Regi: Antoine Fuqua. Med: Will Smith, Ben Foster, Charmaine Bingwa, Mustafa Shakir. Längd: 2.12. Apple TV+.

Ingen annan bild har vänt världsopinionen mot slaveriets brutalitet som den fotograferna McPherson & Oliver tog 1863 vid inbördeskrigets frontlinje på den förrymde slaven Peter, också känd som Gordon. Hans svårt piskärrade rygg var inget undantag bland slavarna nordstatsarmén träffade på under framryckningen. Tvärtom. Det kunde fältkirurgen J.W. Mercer vittna om i en intervju för tidningen The Liberator samma år.

Peter berättade för tidskriften Harper’s Weekly hur han på tio dagar lyckats ta sig 6,4 mil genom Louisianas träsk för att ansluta till Lincolns trupper i Baton Rouge. Som soldat togs han till fånga av sydstatstrupperna, misshandlades och lämnades att dö men lyckades än en gång rymma tillbaka till sina styrkor. Om han överlevde kriget vet vi inte, bara att han steg i graderna till sergeant och att han hade en fru kvar hos slavägaren John Lyons.

Stoffet har manusförfattaren William Collage (ASSASSIN’S CREED) och regissören Antoine Fuqua (THE EQUALIZER) byggt ut till en blodig actionfilm med illasittande religiöst patos. Filmen börjar med en kameraåkning över ett gråbistert landskap nästan helt dränerat på färger. Syftet är ge en motbild till den Technicolorsprakande romantiska visionen av det frodiga Södern i Borta med vinden (Gone with the Wind, 1939) och dra paralleller till Steven Spielbergs Schindler’s List (1993).

När slaven Peter (Will Smith) lånas ut från sin ägare till sydstatstruppernas järnvägsbygge för trupp- och vapentransport hamnar han i ett koncentrationsläger. Svarta piskas, förnedras och avrättas godtyckligt  till de vita plågoandarnas uppsluppna skratt. Utanför lägret har man pålat  avhuggna huvuden från rymlingar.

Skildringen är ingen överdrift. Däremot förminskar den humorlösa idealiseringen av Peter hans mänsklighet och drar ner filmens trovärdighet.

Peter möter barbariet likt filmernas Jesus. Spänner sina moraliskt rättfärdiga ögon i de onda, predikar om Gud för sina förtrampade bröder. Kanske tänker man sig att det ska krypa under skinnet på Trumps kristna stormtrupper. Men de kommer inte att ägna ens en flyktig tanke åt filmen.

Som rymling förvandlas han plötsligt till slavarnas Rambo i ett gammaldags matinéäventyr. Där kämpar han mot såväl den skoningslöse människojägaren Jim Fassel (Ben Foster) som mot alligatorer, ormar och mygg innan han når sitt mål. Passande i en blaxploitationfilm från 1970-talet, men i kombination med det ännu dammigare porträttet av hjälten som messiasgestalt skär det sig.

Trist. För nu dröjer det innan någon annan vågar sig på en rimligare gestaltning av Peters livsöde.

© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-12-13.