Mystify: Michael Hutchence

Australien/Storbritannien 2019. Regi: Richard Lowenstein. Med: Kylie Minogue, Paul ”Bono” Hewson, Helena Christensen, Chris Murphy.  Längd: 1.42. Finns att köpa eller hyra som VOD.

Primalskrik. Rop på kärlek och bekräftelse. Så beskrivs INXS-sångaren Michael Hutchences (1960–97) scenframträdanden i dokumentären Mystify. Inget nytt under solen där att döma av otaliga rockbiografier, senast Elton John-filmen ROCKETMAN i fjol. Det är trångt på avdelningen för scenartister i alla svältfödda hjärtans klubb.

Den som söker förklaringen till Hutchences självmord på ett hotellrum i Sidney får inget enkelt svar i filmen. Däremot en smärtsam bild av rockstjärnan som slit-och-släng-produkt.

Under sin kommersiella höjdpunkt, från genombrottet med albumet The Swing 1984 och tio år framåt, var australiska INXS ett av världens största rockband. De hade sju hitlåtar bland de tio bästa på USA:s Billboard Top 100-lista, bland annat listettan ”Need You Tonight”, och sålde 60 miljoner skivor. Fansen fyllde arenor som Wembley Stadium på bandets många turnéer.

Musikkritikerna lovsjöng deras liveframträdanden. Kameran älskade Hutchence för hans Jim Morrison-look och poser. Veckotidningarna gjorde honom till sin favoritomslagspojke och korade honom flera år i rad till vinnare i sina omröstningar om världens sexigaste man. Lyckan log mot honom. Tills den inte gjorde det längre.

Regissören Richard Lowenstein började sin karriär som musikvideoregissör bland annat för INXS, och i sin långfilmsdebut om 1970-talspunken i Melbourne, Dogs in Space (1986), satte han Hutchence i huvudrollen. Mystify är därför mer än bara en rockumentär, den är ett personligt minnesprojekt som spelats in under drygt tio år med berättarröster från några av de som stod Hutchence närmast. Föredömligt undviker Lowenstein fallgropar som sentimentalitet, babblande huvuden och longörer från rockkollegor som inte kan stapla nog med tomma superlativer.

I stället får vi se ett collage av arkivmaterial och privata filmklipp på och kring Hutchence utanför scenen. Tillsammans med rösterna från flickvännerna, agenten Chris Murphy, skivproducenten Chris Thomas, hans syskon Tina och Rhett med flera skapar de ett, inte komplett men åtminstone begripligt, porträtt av människan bakom rockikonen. Mest rörande är Kylie Minogues intima bilder från semestern på Orientexpressen och samling av kärleksfax i kod som de skickade varandra under sina parallella turnéer.

Vändpunkten kom i augusti 1992 i Köpenhamn. En taxichaufför misshandlar Hutchence, och sjukhuset släpper ut honom när han vägrar behandling. Följden blev en hjärnskada i frontalloben som förstörde lukt- och smaksinnet och orsakade en personlighetsförändring med aggressionsutbrott och svåra depressioner.

Då var det som om livet på solsidan sprack i sömmarna. Han inledde en destruktiv relation med tv-kändisen Paula Yates medan krigsrubrikerna haglade om hennes uppslitande vårdnadstvist med maken Bob Geldof. INXS framgångskurva vände neråt från det ljumt mottagna albumet Full Moon, Dirty Hearts (1993) till den kritikersågade floppen med Elegantly Wasted (1997). På grammisgalan 1996 hånade vinnarna Oasis presentatören Hutchence som en föredetting till publikens talande tystnad.

Ovanpå alltihopa firade den brittiska skandalpressen triumfer i hans olycka och omgav hans död med allsköns elaka rykten. Mystify återställer Michael Hutchence till hans rätta mänskliga proportioner med såväl skönhet som skönhetsfläckar.

© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-06-05.