Årets bästa filmer och tv-serier 2020

LA CASA DE PAPEL. Álex Pina, Spanien 2017–2020. En vild, originell kombination av rånkuppthriller och Occupy Wall Street-inspirerad protest mot den nyliberala pengareligionen. Serien bjuder på så många överraskande vändningar att den blir som att se en trollkarl demonstrera en ändlös serie magiska trick.

ETT SMUTSIGT JOBB (Dérapages).  Ziad Doueiri, Frankrike 2020. Fotbollslegenden Eric Cantona gör årets bästa rollprestation som arbetslöse Alain, en man som blir språkrör för Europas förtrampade miljoner när han vänder sin ilska mot ett skitstövelsdrivet storföretag. Efter en roman av Pierre Lemaitre.

GRETA. Nathan Grossman, Sverige 2020. Frontalkrock mellan en sextonårig med ett brinnande miljösamvete och en politikervärld av likgiltiga middagsätare. Tillsammans med David Attenboroughs Ett liv på vår planet (se nedan) är den en kraftfull appell som manar oss till handling – för att rädda oss själva.

MANK. David Fincher, USA 2020. Sällan har hatkärleken till en filmindustri som både kan förverkliga och krossa drömmar gestaltats med sådan konstnärlig kraft som i antihjälteporträttet av den briljante men försupne Citizien Kane-manusförfattaren Herman J. Mankiewicz, gestaltad med tragisk resning av Gary Oldman.

TRUE HISTORY OF THE KELLY GANG. Justin Kurzel, Australien/Frankrike/Storbritannien 2019. Sårig och asförbannad punkrockversion av den australiska laglöshetslegenden, som inte bara skildrar banditen utan också upprorsmannen Ned Kelly i krig mot rå brittisk imperialism och för den fria republiken Australien.

© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-12-20.

Fler årets bästa filmer och tv-serier

Ett liv på vår planet (A Life on Our Planet, David Attenborough). Det både soligaste och sorgligaste av testamenten handlade om Attenborourghs mer än 60  år på naturresor runt världen, bara för att bevittna en döende planet. Han försöker hålla modet uppe genom att berätta om allt vi kan göra för att rädda vår jord – och oss själva. Men hans sorgsna ögon talar ett annat språk. Netflix.

Hamilton: An American Musical (Lin-Manuel Miranda & Thomas Kail, 2016/2020). Glöm MULAN. Den verkliga attraktionen på nya strömningstjänsten Disney+ var Lin-Manuel Mirandas både traditionella och explosivt nyskapande Broadwayshow. R&B, soul, jazz, hip hop och showstoppers blandas med en energi som fullkomligt forsar ut från scenen till publiken i salongen och vidare ut genom tv-skärmen och rakt in i hjärtat på musikalälskaren. Sällan har en filmad scenföreställning varit så bra som här.

Vaccinkrigarna (Anna Nordbeck och Malin Olofsson 2020). I tredje och sista delen av dokumentärserien exploderade bomben som låg och tickade under ytan, när inte bara en utan flera av antivaxxrörelsens kända företrädare började tala om rötterna till sina idéer. En vetenskapsskepticism som bottnar i en gigantisk konspirationsteori om New World Order, där en skuggregering av rika judar som styr hela världen och siktar på att förslava majoriteten av världens befolkning med hjälp av sjukdomsalstrande vaccin. Så upprepar sig historien igen. Fasaden är putsad, argumenten ser ut att handla om något annat, men i slutänden spelar man samma gamla visa om judehat, förintelseförnekelse och en världsbild som löper från ryska säkerhetstjänstens fabricerade dokument Sion vises protokoll (kring 1900) via Nazityskland till dagens nynazistiska så kallade högerpopulister.

SJÄLEN

30 COINS

ONLY THE DEVIL LIVES WITHOUT HOPE

THE GOOD LORD BIRD

TOP DOG

AGENTS OF CHAOS

DAVID COPPERFIELDS ÄVENTYR OCH IAKTTAGELSER

THE PAINTED BIRD

THE BOOKSELLERS

LOVECRAFT COUNTRY

WATSON

4 BLOCKS

PERRY MASON

KNUTBY

MOTHERLESS BROOKLYN

COLLECTIVE

JEFFREY EPSTEIN: FILTHY RICH

MYSTIFY

THE GREAT

THE GANGSTER, THE COP, THE DEVIL

MRS. AMERICA

GULDFEBER

FREUD

THE VALHALLA MURDERS

THE PLOT AGAINST AMERICA

WESTWORLD, SÄSONG 3

WAVES

COLOR OUT OF SPACE

WHAT SHE SAID: THE ART OF PAULINE KAEL

BOX 21

SO LONG, MY SON

LES MISÉRABLES

4K/bluray/dvd på hemmabion 2020

MAI ZETTERLING: SAMLADE VERK, dvd.

THE COTTON CLUB ENCORE, bluray.

WINTER KILLS, bluray.

BLADE RUNNER, 4K. En av få 4K-utgåvor där skillnaden i bildkvalitet och färgbalans är slående jämfört med alla tidigare utgåvor.

REQUIEM FOR A DREAM, 4K.

Alex de la Iglesia Collection: Crimen ferpecto, Perdita Durango, 800 balas, La Comunidad, El dia de la Bestia, 5 x bluray. Se vidare 30 COINS.

Babylon Berlin, säsong 3, dvd. Byggd på VOLKER KUTSCHS ANDRA ROMAN I SERIEN, men liksom den förra serien långt överlägsen förlagan. Se vidare BABYLON BERLIN.

Batman Returns, 4K. Tim Burton 1992. Glöm handlingen, Batman och Catwoman. Den här filmen har två attraktioner som vida överglänser allt annat: Bo Welchs METROPOLIS-inspirerade scenografi och Danny De Vitos självlysande tolkning av Pingvinen som tragiskt monster.

Britannia Hospital, bluray. Lindsay Anderson 1981. Andersons sista stora spelfilm är en nattsvart, lyteskomisk satir över Old Britannia som ett rostigt och döende gammalt imperievrak. Särskilt hans porträtt av kungahuset som en freakshow är så elakt att det bara kan tolkas som regissörens sätt att demonstrativt tacka nej till allt officiellt konstnärligt erkännande, det vill säga den sedvanliga kungliga orden de flesta brukar få efter lång och trogen tjänst. Men ingen kommer undan, vare sig det handlar om hovet, kyrkan, medierna, politiker, fackföreningar eller landets omhuldade offentliga sjukvård, National Health Service (NHS). Endast en AI-superdator framstår som förnuftets röst men också som ett löfte om att människans tidsålder snart kan vara förbi.

Clueless, bluray. Amy Heckerling 1995. ”I shop, therefore I am” är huvudpersonens devis i denna kaliforniska high-school-version av Jane Austens roman Emma. En samtidigt både klassisk och tidstypisk komedi om kärlekens labyrinter, gjord med lätt hand, stort hjärta och mycket intelligent humor. Och inte minst en underbar rollprestation av Alicia Silverstone.

Columbo: The Complete 10 Season Collection, dvd. Skapad av Richard Levinson och William Link 1968–2003. Många var de som slipade sina talanger på en av de längsta serierna i tv-historien: Steven Spielberg, Jonathan Demme, Steven Bochco med flera. Den är dessutom ett intressant exempel på ett berättande som varken är en ”vem gjorde det” eller en ”varför gjorde de det” utan en ”hur kan mordutredaren sätta dit dem”. Serien är ojämn, men när den är som bäst är den fascinerande uppvisning i hur man kan variera samma recept. Serien hade dock inte varit det kulturfenomen det blev utan Peter Falks huvudroll. Han formade rollfiguren, hämtade kläderna ur den egna garderoben, manéren från de italienska grannarna i New York (han själv var jude) och den slitna Peugeot-bilen från ett skrotupplag. Hans omtalade men aldrig visade Mrs. Columbo fick en egen serie, där vi aldrig ser Mr. Columbo (endast hans bil utanför huset), men den blev mycket kort.

Crash, bluray. David Cronenberg 1996. Kombinationen CRONENBERG och författaren J.G. Ballard var given, särskilt i en berättelse om en sexuell förening av människa och maskin som fångar konsumtionskulturens perversitet. Omdebatterad och censurerad i många länder men idag är filmen en klassiker.

Dawson City: Frozen Time, bluray. Bill Morrison 2016. Dokumentär där Morrison åker till guldgrävarstaden i Alaska känd från Jack Londons Skriet från vildmarken (Call of the Wild, 1903). Där ser han hur man ur marken utanför en tidigare biograf gräver upp stumfilmer från stans bokstavliga guldålder mer än hundra år tidigare, och vi får se prov både på levande bilder från dåtidens vimmel och fragment av spelfilmer som bevarats i tundran.

Demolition Man, bluray. Marco Brambilla 1993. En betydligt bättre och roligare version av Aldous Huxleys science fiction-roman Du sköna nya värld (Brave New World, 1932) än ÅRETS TV-UPPLAGA. Sylvester Stallone gör sitt livs bästa roll som upptinad bärsärk från det förflutna i en framtid av hämmade veklingar.

Destry Rides Again, bluray. George Marshall 1939. En av västerngenrens mest lyckade komedier. James Stewart spelar en pacifistisk sheriff som rensar stan med högst originella metoder och Marlene Dietrich gör en rolig parodi på sin femme fatale-image i sångerskan Frenchy på Bloody Gulch Saloon. Hennes sångnummer ”See What Boys in the Backroom Will Have” blev en hit som återkom i flera senare filmer.

The Emperor’s Naked Army Marches On (Yuki yukite, shingun), bluray.  Kazuo Hara 1987. Legendarisk dokumentär om andravärldskrigsveteran som söker upp sina gamla officerare för att ställa dem till svars för sina krigsbrott – med våld om så nödvändigt. Han försöker dessutom attackera kejsaren och gör sig bokstavligen till en landsplåga genom sin kampanj med högtalarbil för att få japanerna att erkänna landets skuld till övergrepp och massmord under andra världskriget.

Last Exit to Brooklyn, bluray. Uli Edel 1989. Jämsides med Requiem for a Dream (se ovan), den bästa romanfilmatiseringen av författaren Hubert Selby Jr. Med en skådespelarensemble packad av unga talanger – Jennifer Jason Leigh och Stephen Lang i de två mest minnesvärda rollerna – fångar tyske regissören Edel en litterära förlagans råa skildring av livet på gatan i New Yorks arbetarkvarter bland prostituerade, ungdomsgäng, soldater på väg ut i krig och strejkande kroppsarbetare.

Mr. Vampire, bluray. Geung see sin sang. Ricky Lau 1985. Ok, ni har sett en kvantiljon vampyrfilmer, men ingen med jämfotahoppande blodsugare som bekämpas med kampsport. Bisarr blandning av skräck och kinesisk bondkomik som ingen beskrivning i ord kan göra rättvisa.

Mad Max: Fury Road, 4K. George Miller 2015. En film för den som vill pröva ljudet i sin hemmabioanläggning till max. Och förstås se några av filmhistoriens bästa stuntnummer. Skruva upp volymen till elva och följ den vilda fram-och-tillbaka-jakten genom öknen till gitarriff från en galning fastspänd på en specialdesignad bil. Givetvis har gitarren en inbyggd eldkastare. Looney Tunes kunde inte gjort det bättre. Se även MAD MAX-TRILOGIN.

Mephisto, bluray. Istvan Szabo 1981. I dagens värld – återinfekterad av fascism och allmän fårskallighet – passar den här filmatiseringen av Klaus Manns roman perfekt. Klaus Maria Brandauer gör sitt livs roll som Nazitysklands stjärnskådespelare Hendrik Höfgen, ett lätt förtäckt porträtt av Gustaf Gründgens. Strålande porträtt av en ryggradslös medlöpare och undersåte som blir galjonsfigur för en regim av mördare.

Murder, My Sweet, bluray. Edward Dmytryk 1944. Dick Powells rolltolkning av Raymond Chandlers deckare Philip Marlowe har oförtjänt hamnat i skuggan av Humphrey Bogarts Marlowe i John Hustons Riddarfalken från Malta (The Maltese Falcon, 1941). Men den här långa stunder surrealistiska historien, där huvudpersonen gång på gång slås medvetslös för att sjunka ner i en freudiansk mardrömsvärld, är en av de bästa i film noir-historien.

Mystery of the Wax Museum, bluray. Michael Curtiz 1933. Warner Bros. bästa skräckfilm från 1930-talet. En genuint obehaglig historia om en dockmakare (Lionell Atwill) som använder människor som råmaterial till sina hyllade skapelser. Gjord i en tidig upplaga av Technicolor byggd på en mix av två färger som gör filmen till en skruvad skräckupplevelse i en ond sagovärld.

A Page of Madness (Kurutta ipeji), bluray. Teinsuke Kinugasa 1926. Ett familjedrama på mentalsjukhus där minnen, drömmar och fragment av verkligheten blir till en psykoanalytisk utredning om orsakerna till deras olycka. Legendarisk experimentfilm under påverkan från Abel Gance och tysk 1920-talsfilm av Kinugasa (Gate of Hell, 1953), manusförfattaren Minoru Inusuka (Zatoichi-trilogin, 1963–63) och den nobelprisbelönade författaren Yasunari Kawabata.

Paths of Glory, bluray. Stanley Kubrick 1957. Lyckad kombination av ung regissörstalang som vill visa framfötterna (Stanley Kubrick) och Hollywoodstjärna med eget produktionsbolag (Kirk Douglas) som ger höge fan i vad som anses vara säljande underhållning. Resultatet blev en hårtslående straffdom över militarismens vansinne i sin skarpa skildring av franska krigsbrott under första världskriget. Filmen vållade skandal i det förment toleranta filmlandet Frankrike, där den förbjöds i tjugo år. Idag är filmen en klassiker.

The Queen, bluray. Frank Simon 1968. Pionjärdokumentär om den homosexuella subkulturen i New York i vilken filmteamet följer några män som rest från när och fjärran för att delta i 1967 års transvestittävling Miss All-America Camp Beauty Contest. Ett intimt porträtt av människor i samhällets marginaler, långt innan subkulturen blev trendig med Madonnas ”Vogue”-musikvideo och mainstream med 2000-talets med RuPaul’s Drag Race.

Reflections in a Golden Eye, bluray. John Huston 1967. Restaurering av både John Hustons originalversion med guldgul färgton och Warner Bros.  konventionella Technicolor-version. Mer fascinerande som freudiansk studie – Huston gjorde just en film om Freud några år tidigare – än lyckad som film. Dramat är tidstypiskt för 1960- och 70-talens många studier av sexuell repression, homo- som heterosexuell, här på den mest machorepressiva av institutioner: en militärförläggning.  Det är för övrigt den enda filmen där Marlon Brando och Elizabeth Taylor spelar mot varandra i huvudrollerna. Bilder på Brando från filmen användes senare av Francis Ford Coppola i APOCALYPSE NOW (1979).

The Sign of the Cross, bluray. Cecil B. DeMille 1932. Guilty pleasures är aldrig varit så guilty som i Cecil B. DeMilles förment moraliskt rättrådiga men i själ och hjärta perversa historiefilmer. Man struntar snart i den fåniga och förutsägbara huvudintrigen kring kärlek mellan en romersk officer (Fredric March) och en änglalik kristen kvinna (Elissa Landi) för att i stället njuta av Charles Laughton i degenererad högform som kejsare Nero och en i åsnemjölk nakenbadande Claudette Colbert som hans syndiga hustru Poppea. Avslutningen i massavrättningen på Colosseum är en uppvisning i De Milles dubbelmoral när han med synbar njutning visar upp alla grymma metoder, bland annat nakna och bundna unga kvinnor som våldtas av gorillor eller äts av krokodiler.

Song to Song, bluray. Terrence Malik 2017. Se även TERRENCE MALICK. Malicks karriär under 2000-talet har varit en konstnärlig besvikelse, men i den här drömska skildringen av en kärlekshistoria i den amerikanska musikvärlden kommer han till sin rätt.

Tex Avery Screwball Classics vol 1 & 2, bluray. Ingen skruvar en tecknad screwballfilm bättre än Avery. Anarkistisk underhållning för hela familjen, men särskilt för de vuxna i publiken.

In Memoriam

JOHN LE CARRÉ