Fåret Shaun-filmen: Farmageddon

Storbritannien/Frankrike/USA 2019. A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon. Regi: Will Becher, Richard Phelan. Mummel och läten: Justin Fletcher, Amalia Vitale, John Sparkes, Kate Harbour. Åldersgräns: Barntillåten. Längd: 1.25.

I en dunge strax utanför Mossingham, alldeles vid bilverkstan H.G. Wheels, landar den leksakskaninliknande utomjordingen Lu-La med sitt rymdskepp. Tidningsrapporter om flygande tefat lockar foliehattar från såväl Men in Black-professionen som rena amatörstollar till byn. Det utnyttjar bonden på Mossy Bottom Farm för att tjäna ihop till en skördetröska de luxe. Samtidigt som Shaun försöker hjälpa rymdfararen komma hem igen bygger han därför ufo-temaparken Farmageddon.

När film- och tv-serier tappar i vitalitet blir de antingen parodier på sig själva eller på andra popkulturella fenomen. Tyvärr har bådadera hänt den tidigare så lysande animationsserien om fåret Shaun i Farmageddon, uppföljaren till fullträffen FÅRET SHAUN – FILMEN (A Shaun the Sheep Film, 2015). ÅR 2001– ETT RYMDÄVENTYR (2001: A Space Odyssey, 1968), WALL-E (2008), E.T. The Extra_Terrestrial (1982) och referenser till en zippiljon andra redan överparodierade science fiction-rullar bildar filmens ojämna pärlband av gags på den tunna handlingstråden.

Av Mark Burton (GROTTMANNEN DUG, 2018) och nykomlingen Jon Browns skraltiga manus att döma kom den snärtiga filmtiteln först. Resten tycks man med växlande framgång ha krystat fram under inspelningens gång. Paradnumret är ett vrålrap som inte bara slår författaren Anderz Harnings bravader i genren utan även ger ett seismografiskt avtryck över hela världen. Mycket annat känns däremot bara alltför väl igen, som de löpande skämten om fårhunden Bitzer enfaldiga korpralsfasoner eller bondens förkärlek för röda y-frontkalsonger.

Farmageddon är ett typfall av materialutmattning, där det starka varumärket Fåret Shaun får bära upp en långa stunder oinspirerad och orkeslös film. Enstaka inslag glimmar till, men åtskilliga är så mossiga att de ger Mossy Bottom Farm dåligt rykte.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-10-04.