Exodus: Gods and Kings

exodus-poster-3USA/Spanien 2014. Regi: Ridley Scott. Regi: Ridley Scott. Skådespelare: Christian Bale, Joel Edgerton, Golshifteh Farahani, Ben Kingsley, Hiam Abass, John Turturro, Aaron Paul, Sigourney Weaver. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.30.

Bibelspektakel har alltid varit kontroversiella. Årets comeback för genren är inget undantag. I våras utbröt bråk när ateisten Darren Aronofskys mörkt apokalyptiska Noah, med intryck från judisk tolkningstradition och religionshistorisk forskning, fick premiär. Under hösten har angreppen mot agnostikern Ridley Scotts Exodus: Gods and Kings avlöst varandra.

Mest utskälld var den etniskt knasiga rollbesättningen. Egypten styrdes vid tiden för handlingen – 1300 före vår tideräkning – av mörkhyade, nubiska faraoner. Först med Ptolemaios, en av Alexander den stores generaler, fick man tusen år senare en ljushyad kungaätt. I filmen ser det emellertid ut som i gamla spektakel: härskarna är vita, mörkhyade skymtar förbi som slavar.

Sedan finns en rad felaktiga detaljer, som att farao Ramses stridshjälm egentligen är en drottningkrona. Uppenbarligen nämner man expertrådgivare i eftertexterna endast för syns skull. Men även som fantasyberättelse, utan historiskt och arkeologiskt stöd, fungerar filmens skildring av Mose-legenden knackigt.

Öppningsbilderna på ett blomstrande egyptiskt rike är filmens höjdpunkt, en ögonkittlande vacker bilderbok som transporterar oss tillbaka tre tusen år i tiden. Men redan den inledande bataljen mot hettiterna – inspirerad av Lawrence av Arabien – är betecknande för filmen som helhet: kraftlös och ospännande. Det går igen i den centrala brödrakonflikten, där Joel Edgertons Ramses blir en trist blekfis och Christian Bales Mose en förvirrad terrorist.

Den senares gräl med Gud, som uppenbarar sig i en tioårig pojkes gestalt, skildras på samma sätt som hallucinationerna i A Beautiful Mind. När kameran klipper till en utomstående betraktare ser vi plötsligt Mose stå och skrika mot just ingenting alls. Schizofreni? Det har i alla fall Bale antytt i intervjuer.

Massor av intressanta bifigurer i duktiga skådespelares gestalter svischar förbi kameran utan att få mer än två-tre repliker: Bithia (Hiam Abbas), Tuya (Sigourney Weaver), Josua (Aaron Paul) för att nämna några. Även den som läst Andra Moseboken blir förbryllad eftersom de tillför inte filmen något särskilt, såvida inte Scott ger dem kött på benen i en dubbelt så lång ”director’s cut”-version på bluray/dvd.

© Michael Tapper, 2014.  Sydsvenska Dagbladet 2014-12-23.