The Host

USA 2013. Regi: Andrew Niccol. Skådespelare: Shostaoirse Ronan, Jake Abel, Diane Kruger, William Hurt. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.05.

Science fiction är en genre lämpad för allegorier över samtiden. 1956 års version av Världsrymden anfaller spelade till exempel på såväl kommunistskräcken som det alltmer likriktade konsumtions-samhället. Men vad romanförfattaren Stephanie Meyer eller regissören Andrew Niccol (In Time) vill med The Host, som snor premisserna från ovan nämnda klassiker, förblir grumligt. Att den dessutom är så oändligt tråkigt berättad att man börjar längta efter tidigare bottennapp i genren som scientologifiaskot Battlefield Earth gör inte saken bättre.

Redan från början introduceras vi till den utomjordiska invasionen och dess konsekvenser av huvudpersonen Melanies (Saoirse Ronan) berättarröst. Gammaldags och fyrkantigt, även som upptakt. Efter att hon på ett oförklarligt sätt överlevt ett självmordsfall från hög höjd kan utomjordingarna överta hennes kropp genom att föra in själen från utomjordingen Vandraren, kallad Wanda. Denna åtskillnad mellan kropp och själ uttrycker förstås Meyers religiösa världsbild.

Låt gå för det om berättelsen som följer är desto påhittigare. Men tyvärr fortsätter sedan filmen som en oavbruten och enerverande tvekamp mellan två inre och identiska röster till en stel repris på trekantsförhållandet i Twilight-serien. Begreppet filmad radioteater är bara förnamnet, och efter det nödtorftiga slutet undrar man om inte de robotliknande utomjordingarna redan har erövrat Hollywood. Själlösare filmer får man leta efter.

© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-03-27.