Ondskans hus

house_on_haunted_hillUSA 1999. The House on Haunted Hill. Regi: William Malone. Manus: Dick Beebe. Foto: Rlick Bota. Musik: Don Davis. I rollerna: Geoffrey Rush, Famke Janssen, Taye Diggs, Ali Larter, Bridgette Wilson, Peter Gallagher.

Filmstaden och Biopalatset i Malmö, Filmstaden i Lund

Nyinspelning av en skräck­klassiker på te­mat en natt i det hemsökta hu­set. Originalet, på svenska Skriet vid midnatt, gjordes 1958 av gimmickfilmens mäs­tare William Castle och lanse­rade trickeffekten Emergo, ett självlysande skelett upphängt på lina som under en chockartad scen svävade över publiken. Andra Castle-tricks var de elektrifierade biofåtöljerna (Percepto) till The Tingler (1959) och dödsförsäkringen i händelse skräckförmedlad bortgång för de åskådare som vågade sig till Macabre (1958).

Ondskans hus (utan Emergo) har tagit över det mesta av manusförfattaren Robb Whites ironiska varia­tion på en Agatha Christie-salongsdeckare och Castles lek­fulla regi. I centrum för fil­mens skruvade party står åter en mordisk katt-och-råttalek mellan en blaserad multimiljo­när och hans beräknande hust­ru. Och chockeffekterna pre­senteras på samma sätt enligt principen klubbslag i huvudet.

Geoffrey Rush har som mil­jonären fått namnet Stephen Price, en referens till rollföre­trädaren Vincent Price, legen­darisk skräckaktör och de av­mätta cynismernas okrönte kung på vita duken. Rushs rollfigur, försedd med Price­liknande mustasch, har för­vandlats till nyrik och vulgär nöjesfältägare med halsbry­tande berg-och-dalbanekon­struktioner som specialitet. Rollercoasters är för övrigt en beteckning i USA för chockeffektstinna skräck- och actionfilmer.

Blodighetsfaktorn är naturligtvis uppdaterad med 42 år. Men de mest explicita brutaliteterna koncentreras till nyinspelningens stilenliga pseudodokumentär med sensationalistiskt anslag som kom inleder och avslutar filmen (efter eftertextema). Den anspelar bland annat på mellankrigstidens utbredda rasbiologiska forskning och kastrationsprogram för mentalsjuka och förståndshandikappade. Man visar hur filmens art deco-byggnad under 1930-talet inhyste ett mentalsjukhus som utförde fruktansvärda experiment på sina patienten.

Tyvärr ansågs emellertid inte thrillerintrigen från originalet räcka föredagens publik, utan man har dessutom stoppat in ett föga skrämmande mördarspöke som Castle knappast hade godkänt. Som helhet gör dock Ondskans hus originalet rättvisa. Manuset har hittat den rätta blandningen av skräck och makaber humor, och regin förmedlar effektivt en kittlande spökhuskänsla. Dessutom balanserar skådespelarna, med Rush och Famke Janssen i spetsen, på ett beundransvärt sätt precision strax intill gränsar, för överspel. En njutning för skräckfantasten.

© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-05-12.