Mission: Impossible – Fallout

USA 2018. Regi: Christopher McQuarrie. Skådespelare: Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Henry Cavill, Ving Rhames, Vanessa Kirby, Michelle Monaghan. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.27. Visas även i 3D.

Film nummer sex i den nu 22 år gamla filmserien, byggd på en tv-serie från 1966, har fått de amerikanska kritikerna att tala i tungor av hänförelse. De tycks betrakta Tom Cruise som vår tids actionmirakel, en modern martyr för vår underhållnings (och Paramounts kassakistas) skull i livsfarliga stuntinslag som gjorts på riktigt, inte i en dator. Överorden säger emellertid mer om den akuta bristen på fantasifulla bioäventyr med nagelbitarkvaliteter.

Nog för att Fallout kittlar hjärnans thrillercentrum bättre än senaste James Bond och samtliga Fast & Furious-titlar. Och vem minns sömniga uppstickare som POINT BREAK från 2015? Men det är fortfarande långt till de intrikata maskspelen och påhittiga actionscenerna såväl i den första Mission: Impossible (1996) som i nystarten med GHOST PROTOCOL (2011).

I Fallout ligger mönstret fastspikat och förutsägbart, både när det gäller rollfördelningen i Ethan Hunts (Cruise) spiongrupp och i det pärlband av actionnummer som trätts på den tunna handlingstråden. Luther (Ving Rhames) och Benji (Simon Pegg) är filmens teknonördiga men actionfumliga svar på Helan & Halvan. Ilsa Faust (Rebecca Ferguson) är Hunts stridstekniske jämlike och hägrande kärlekspartner.

Och så Hunt själv, gruppens guru. En romantiserad idealist långt ifrån den cyniska spionvärld David Cornwell (alias John le Carré), Philip Agee och andra spionveteraner har vittnat om. Vad han egentligen tror på förblir oklart. Är det den kriminellt ojämlika världsordning som hans tidigare spionkollegor – omvända till hänsynslösa ”anarkister” med lika oklara ideal – vill störta?

Vi får aldrig något svar eftersom speltiden packas med oavbrutna tjurrusningar mellan självmordsuppdrag. Till de mest spektakulära hör ett fallskärmshopp i åskväder och en avslutande helikopterjakt över bergen i Kashmir som med hjälp av filmens magi slutar i en friklättring på Preikestolen i Norge. Sett till koreografi och klippning är dock den betydligt billigare slagsmålsscenen på ett disco-dass filmens clou.

I marginalen finns den osannolika spionentrepenören White Widow (en vampig Vanessa Kirby med kniv i strumpebandet) och CIA-fulingen Walker (träbocken Henry Cavill med porrfilmsmustasch). De ska ge filmen krydda men blir snarare ofrivilligt komiska karikatyrer.

© Michael Tapper, 2018. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2018-08-03.