När Satan kom till byn

För 25 år sedan gjorde Álex de la Iglesia den underbart helflängda skräckkomedin El diá de la bestia (”Odjurets dag”), i vilken en präst slår sig ihop med ett black metal-fan och en italiensk ockultist för att i en orgie av synder hindra antikrists födelse på juldagen i Madrid. I HBO-aktuella tv-serien 30 Coins har han dämpat tempot något och slagit an en mer allvarsam ton. Men hans signum av bisarra infall går inte att ta miste på.

Seriens längd gör att Iglesia får plats med ett helt smörgåsbord av hemskheter, som demoner, monsterbarn, ouijabräden, kärringar med onda ögat, ett anti-Vatikanen av djävulsdyrkare inom Vatikanen och helvetespräster – bokstavligen. Allt kretsar kring det år 2006 offentliggjorda Judasevangeliet, där den störste syndaren upphöjs till det viktigaste helgonet eftersom han i sitt förräderi av Jesus offrade sig för att uppfylla Guds vilja.

Inspirationskällorna känner vi från Omen (The Omen, 1976/2006), Dan Browns konspirationsteorier och Nikos Kazantzakis bannlysta roman Den sista frestelsen (O telefteos pirasmos, 1952). En häxblandning av skräck och gnosticism som ska illustrera teodicéproblemet.  Förefaller det knäppt, så gör inte det saken sämre. Ondska är i grunden ett irrationellt begrepp – ju mer irrationell och obegriplig, desto mer ond är ondskan.

Handlingen utspelas i en spansk småstad, där det just inte händer något alls förrän den boxande exorcistprästen fader Vergara (Eduard Fernandés) tar över kyrkan. Nafsande i hans hälar jagar nämligen ondskans makter efter ett magiskt romerskt mynt, en av de trettio judaspengarna.

Till sin hjälp får han en udda duo: Den lokala veterinären Elena (Megan Montaner), stans skvallerobjekt sedan hennes make försvann för några år sedan. Och borgmästaren Paco (Miguel Ángel Silvestre), toffelhjälte i äktenskapet med traktens industrimagnat, Merche (Macarena Gómez).

Jakten mellan goda och onda utspelas inte bara i den vanliga världen, utan går genom portar till underjorden, speglar som maskhål till fjärran platser och ont förebådande mardrömmar. Eftersom Satans apostlar har kraften från den mörka sidan att förvrida huvudet på folk och göra dem till sina lydiga redskap, bäddar handlingen för smygande paranoia och obehagliga överraskningar.

Iglesias svagheter är att han stundom verkar villrådig med sina infall. Som när Satan personligen – här: en kusin till balrogen i Sagan om ringen (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, 2001) – kommer till byn. En västernliknande eldstrid utbryter mellan titanen från underjorden och våra till tänderna beväpnade hjältar. Och så plötsligt, mitt under det som man trodde var seriens clou, drar sig Mörkrets furste tillbaka ner i djupet för att försvinna ur handlingen. Antiklimax.

Överlag bjuder 30 Coins dock på stor skräckunderhållning med hialös fantasirikedom och en uppsjö av cliffhangers. De visuella effekterna är mestadels av hög klass, och särskilt i de mer lågmälda skräckscenerna – se avsnittet med den mystiska spegeln – används de med skicklig hand.

Ytterst är det förstås skådespelarna som suggererar in åskådaren i den krackelerande verkligheten, och som alla goda regissörer lägger Iglesia omsorg även vid birollsfigurerna. Se bara porträttet av byfånen Antonio (Javier Bódalo), som under handlingens gång växer ur sin klichéartade staffagefigur till att bli en nyckelperson i slutstriden mot mörkrets makter.

© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-11-27.

30 Coins
Tv-serie i åtta avsnitt på HBO Nordic. Spanien 2020. 30 monedas. Skapad av Álex de la Iglesia. Med Eduard Fernández, Megan Montaner, Miguel Ángel Silvestre, Macarena Gómez. Längd: 0.59–1.17. Premiär: 2020-11-29