När det som inte kunde hända faktiskt hände

Philip Roths roman The Plot Against America – på svenska: Konspirationen mot USA – publicerades 2004. Men det var först efter presidentvalet 2016 som manusförfattarna David Simon och Ed Burns (The Wire, 2002–08; Generation Kill, 2008) ansåg att tiden var mogen för en tv-filmatisering. I boken blandar Roth minnen av antisemitismen han mötte under sin uppväxt i 1930- och 40-talens Newark, New Jersey, med ett kontrafaktiskt scenario om hur flygarhjälten och republikanen Charles Lindbergh vinner över demokraten Franklin D. Roosevelt och blir USA:s president i valet 1940.

Lindbergh var en antisemit och rasist som stod i spetsen för den isolationistiska America First-rörelsen, och i boken får han hjälp i valet av påverkansoperationer från Nazityskland. Parallellerna till Donald Trumps nationalistiska demagogi, stöd i valet från den ryska regimens trollfabriker och rasistiska hets mot framförallt muslimer och latinamerikaner har dessvärre gjort bokens berättelse profetisk. Roth, som dog under produktionen förra året, sade i en intervju 2017 att valet av Lindbergh var lättare att förstå eftersom han var en folkhjälte medan Trump inte kan betecknas som annat än en simpel bondfångare.

Förutom det ambivalenta slutet är tv-serien trogen förlagan. Handlingen utspelas åren 1940–1942 och kretsar kring den judiska familjen Levin, med mamma Elizabeth (Zoe Kazan), pappa Herman (Morgan Spector), äldste sonen Sandy (Caleb Malis) och minstingen Philip (Azhy Robertson), författarens alter ego. Familjen hamnar i politisk korseld när moster Evelyn (Winona Ryder) gifter sig med den framstående konservativa rabbinen Lionel Bengelsdorf (John Turturro) för att med maken sluta upp bakom Lindbergh. Snart blir de presidentens rådgivare i ”judiska frågor” och används därmed som alibi för presidentens tyskvänliga hållning.

Lindbergh ingår fredsavtal med Nazityskland, fraterniserar med Hitler och hans underhuggare och inleder en inhemsk raspolitik. Det börjar lågmält med käcka integrationsprojekt i vilka storstadsbarn (läs: judar) ska lära sig ”amerikanska värden” (läs: konservativ kristendom) genom sommarvistelser på bondgårdar i mellanvästern, ”America’s Heartland” (läs: Ku Klux Klans hemmaplan). Sedan följer hot och tvångsförflyttningar av judiska familjer, mordbränder på synagogor och slutligen rena lynchningar.

Det är en berättelse om det ingen trodde kunde hända. I den meningen går serien dessvärre bra att överföra också på Sverige idag. Likgiltigheten. Cynismen. Självbedrägeriet. Medlöperiet. Opportunismen. Den spelade dumheten. Allt det är vardagsmat i ett land där ingen längre säger emot nazister eller ens kallar dem vid deras rätta namn när de försöker förespegla oss att de inte är nazister. Trots att de grymtar i nazismens alla tonarter.

Svagheten i The Plot Against America är att den isolerar antisemitismen från den rasism och sexism som ingår i extremhögerns hatpaket. Man mildrar också intrycket av hatpropagandans konsekvenser genom att tona ner brutaliteterna som följer. Vi ser några slagsmål, sönderslagna affärer och klipp från Nazityskland som förebådar USA:s framtid om Lindbergh får sitta kvar. Det är allt.

Seriens styrka är familjedramat med en övertygande skådespelarensemble, undantaget Winona Ryders tendens till grimaserande överspel. Repliker, scener och händelser klingar äkta på ett sätt som de bara gör om de grundar sig på författarens självupplevda erfarenheter. Miljöskildringen är utsökt i sin självklara 1940-talsvardaglighet medan regin gott kunde ha fått något av decenniets djärva formexperiment i film. Roths vardagsnära story är dock så pass stark från början till slut att speltiden på sex timmar inte för en sekund känns för lång.

© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-03-17.

The Plot Against America
Tv-serie i sex avsnitt på HBO Nordic. USA 2020. Manus: David Simon, Ed Burns efter Philip Roths roman. Regi: Minkie Spiro, Thomas Schlamme. Med: Winona Ryder, John Turturro, Zoe Kazan, Antohony Boyle, Azhy Robertson. Längd: 1.00/avsnitt.