Bortom Nattsudd

Många filmare nymphoid_barbarian_in_dinosaur_hellgästar årets Fantastisk Filmfestival, som har sin galapremiär idag i Lund. Men mot slutet av festivalen, den 26-28 september, får besökarna även tillfälle att i bekanta sig med brittiske tv-producenten Howard Martin och hans omtalade kultprogram på Channel 5: outTHERE. Det är ett renodlat nattsuddsprogram – en ”after-the-pub show”, som Martin själv uttrycker det under telefonintervjun – som lockat en publik på dryga miljonen en gång i veckan det gångna året trots (eller på grund av) den sena sändningstiden: 23.30.

outTHERE har drag av både Nattsudd och Mosquito. Man har en programledare som under programmet går in i en roll, där hon under en halvtimme samspelar med 35-45 sekundsnabba till minuten långa klipp från spelfilmer, videokonst, reklam, actionsportdokumentärer, nollbudgetproduktioner, musikinslag och mycket annat som abrupt bryter in i hennes virtuella studiomiljö.

Grundidén är hämtad från The Matrix och frammanar bilden av en värld där illusionerna avlöser varandra i en oändlig serie kinesiska askar. Det syns också i dekoren, som likt inledningen till The Matrix visar en ström av dataprogramkoder för att understryka temat.

Men även om anslaget i outTHERE är lättsamt, så går man långt över gränserna för vad Svante Grundén och Thomas Gylling skulle visa. För tonvikten i Martins skapelse ligger inte på knäppa reklaminslag eller kitschiga musikalnummer utan på det bisarra och extrema, långt bortom alla estetiska mittfåror: indonesisk kung fu, turkisk science fiction, amerikansk lågbudgetskräp eller japansk fetischistporr. Titlar som Vagina Painting, Beach Tapping Dance och A Nymphoid Barbarian in Dinosaur Hell trängs med Kung Fu Nun, Wanking Monster och You Think You’re a Lesbian?

Publikgensvaret blev stort. Och programledaren, den kvinnliga dominatrixen Eden med drag av både skräckikonen Elvira och Tomb Raider-hjältinnan Lara Croft, blev omdiskuterad för sitt sätt att både spela på och driva med sexistiska stereotypbilder. Det som tidigare var en obskyr subkultur blev raskt storsäljande tv-underhållning med lönsamma sidoinkomster från filmförsäljningen på hemsidan på www.outthereweb.co.uk.

Därmed började utländska tv-bolag också intressera sig för outTHERE. Originalprogrammet går emellertid inte att exportera av upphovsrättsliga skäl. Däremot visade bland annat amerikanska MTV intresse för att göra en egen variant. Men Martin har hittills tackat nej till alla erbjudanden. ”Disneyfiering”, är hans förklaring. ”Alla jag pratat med vill göra en urvattnad och mer strömlinjeformad produkt: mindre sex, mindre våld, mindre av filmklipp från länder utanför Europa och Nordamerika. Kort sagt har de velat ta bort allt det som gör programmet unikt och cutting edge.”

I november kommer Martin på återbesök till Malmö. Då för att främst gräva i den svenska syndens 1960- och 1970-tal. Men han uppmanar även alla de som känt att just deras bisarra och missförstådda alster aldrig fått det erkännande det förtjänar att kontakta programmets sekreterare. Och med tanke på den livaktiga nollbudgetfestival som hållits under flera års tid på Mejeriet, så borde det finnas åtskilligt i den svenska undervegetationen som skulle passa in i outTHERE.

© Michael Tapper, 2002. Sydsvenska Dagbladet 2002-09-21.