Androiderna i Nya Världen

Första säsongen hade undertiteln Labyrinten, andra Dörren. I tredje säsongen av science fiction-serien Westworld, kallad Nya Världen, har AI-androiderna slutligen brutit sig ur sina programmerade roller i nöjesparken Westworld för att öppna dörren till människornas sköna nya värld. Den teknologiska singulariteten, som så många böcker i vår samtid varnar för, är nu ett faktum.

Handlingen har flyttat till framtidens New Los Angeles, gestaltat av ett Singapore pimpat med datoranimation. Den hypermoderna, högteknologiska miljön med självkörande bilar och transportdrönare kring skyskrapor med gröna tak- och altanträdgårdar ger intrycket av att Silicon Valley koloniserat hela världen. Westworlds mordiska äventyr har ersatts av en lika blodtörstig maktkamp om nöjesparkkoncernen Delos, kontrollerad av William (Ed Harris) alias Mannen i svart.

Företaget är uppkallat efter den grekiska ön Delos, där tvillinggudarna Apollo och Artemis föddes. Som så många i härskarklasserna genom historien, ser sig William som en allsmäktig gud över sina undersåtar, androiderna. Maktordningen kan dock rubbas nu när AI-revolutionen står för dörren och hans fysiskt överlägsna undersåtar vänder sig mot sin skapare.

Delos’ fiender är tre: 1. Revolutionsledaren Dolores (Evan Rachel Wood), som med hjälp av den bittre krigsveteranen Caleb (Aaron Paul) plundrar New Los Angeles’ enprocentare och ersätter nyckelpersoner i Delos med lojala androidkopior för att krossa koncernen. 2. Nyrike uppstickaren Serac (Vincent Cassel), som slår klorna i Maeve (Thandie Newton) för att sätta sina planer verket om ett fientligt övertagande av Delos. 3. Bernard (Jeffrey Wright), som försöker stoppa blodbadet mellan androider och människor.

Westworld har höga ambitioner och håller på gott och ont många bollar i luften. Den är en intellektuellt vuxen science fiction-särling bland de senaste fyrtio årens flodvåg av barnsliga sf/fantasy-äventyr modell Star Wars. Samtidigt tänjer serien på åskådarens tålamod genom att fladdra mellan flera rollfigurer och parallella handlingar, ibland för att lägga någon av dem åt sidan under flera avsnitt innan man tar upp tråden igen.

Ovanpå allt ställer säsong 3 frågan om inte också människornas värld i själva verket är kinesiska askar av programmerade illusioner. Det är ett klassiskt genretema från Daniel F. Galouyes roman Simulacron-3 (1964) till Matrix-filmerna (1999–2003). Som bäst väcker det frågor om inte också vi alla lever i en bedräglig illusion av fri vilja men programmerats till underkastelse av dagens ekonomiska elit. I värsta fall kan det bli en bekväm utväg när serien målat in sig i ett hörn av dramatiska komplikationer. Vips försvinner manusförfattarens bekymmer när någon rollfigur vaknar ur en dröm eller öppnar en ny dörr ut från det vi trodde var verkligheten.

Mest bekymmersamt i säsong tre är dock att humorn gått förlorad. Kanske har idéerna sinat hos upphovsteamet Lisa Joy och Jonathan Nolan. Kanske går serien mot en förtidig final trots att det länge talats om fem eller sex säsonger. Ett illavarslande tecken är att säsong tre bara omfattar åtta, inte som tidigare tio, avsnitt.

© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-03-16.

Westworld, säsong 3: Nya världen
Tv-serie i åtta avsnitt på HBO Nordic. USA 2020. Skapad av: Lisa Joy & Jonathan Nolan. Regi: Jonathan Nolan, Amanda Marsalis, Richard J. Lewis med flera. Med: Evan Rachel Wood, Jeffrey Wright, Thandie Newton, Tessa Thompson, Vincent Cassell. Längd: 1.00/avsnitt. Texten är skriven efter förhandsvisningar av de fyra första avsnitten.