The Man Who Fell to Earth

40th Anniversary Edition
Storbritannien 1976

BD/DVD (import, region B). Extramaterial: 1. Gammal skåpmat från tidigare utgåvor, dvs intervjuer med regissören Nicolas Roeg, manusförfattaren Paul Mayersberg, fotografen Tony Richmond, skådespelaren Candy Clark. 2. Nytt material. Intervjuer med producenten Michael Deely, kostymören Mary Routh, stillbildsfotografen David James, Sam Taylor-Johnson (ett fan), klipp från en intervju i fransk tv 1977 med David Bowie. En cd-skiva med John Philips filmmusik.

"David

Nicolas Roegs filmatisering av Walter Tevis science fiction-roman med samma namn är David Bowies mest lyckade rollinsats i en annars blygsamt framgångsrik filmkarriär. Paradoxalt nog blev hans personliga kristillstånd som kokainsniffande, avmagrad och kritvit Thin White Duke en tillgång i gestaltningen av den humanoida utomjordingen med namnet Thomas Jerome Newton.

Ex-fotografen Roegs kameraarbete och associativa klippning mellan verklighet, fantasi, framåt- och återblickar ger filmen en drömliknande karaktär som skapar osäkerhet om det vi ser. Är Newton verkligen en utomjording? Eller lever han och flickvännen Mary-Lou (Candy Clark) i en gemensam vanföreställning, en folie à deux? Kan Newton rent av vara en fortsättning på Ziggy Stardust?

Bowie själv gillade resultatet och hämtade två av sina skivomslag från filmen: ”Station to Station” och ”Low”. Däremot kunde han av kontraktsskäl inte skriva filmmusiken. Uppdraget gick i stället till John Philips från The Mamas & the Papas och slagverkaren Stomu Yamash’ta. Filmen blev ingen biosuccé, men med tiden har den växt i ryktbarhet och är numera en tvättäkta kultfilm.

© Michael Tapper, 2016. Endast på webben: michaeltapper.se 2016-11-18.