Point Break

point_breakUSA/Tyskland/Kina 2015. Regi: Ericson Core. Skådespelare: Édgar Ramírez, Luke Bracey, Ray Winstone, Teresa Palmer, Matias Varela. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.54.

Point Break (1991) mixade actionbetonad agentfilm, typ James Bond, med extremsport och blev förebilden till filmserier som Mission: Impossible och Fast & Furious. Nyinspelningen 2015 sluter cirkeln genom att apa efter till sina efterföljare.

Det märks på F&F-liknande inslag som de megababesmyckade partyscenerna och den flagranta homoerotiken. FBI-agenthjälten Johnny ”Utah” Brighams (Luke Bracey) gymskulpterade bröst är filmens främsta sexattraktion, och hans relation till den lika hårdkroppsbyggda sekt- och terroristledaren Bodhi (Édgar Ramírez), är filmens love story.

Originalets tuffa pojkflicka till surfarbrud har däremot reducerats till väna kuttersmycket Samsara (Teresa Palmer). Med få repliker och en marginell betydelse för handlingen är hennes enda roll att  ge ”Utah” heterosexuellt alibi, om än via ett förhållande på tomgång. Desto hetare är känslorna i de testosteronångande uppvaktningarna/kraftmätningarna mellan ”Utah” och Bodhi, bland annat i en underjordisk fight club i Paris och på snowboardtur nerför en bergssida.

Bankrånarstoryn från 1991 är förutsägbart nog uppgraderad 2015 till ett tidstypiskt helflängt terroristscenario, där vi ska oroa oss för ekoterrorister snarare än den miljöförstöring som hotar mänsklighetens existens. Man kan riktigt höra oljelobbyns applåder.

Upplägget är knasigt i överväxel: Bodhi och hans sekt av fyra servila extremsportare – en av dem spelas av svenske Matias Varela – ska med sponsring från en stollig arabisk lyxlirare utföra åtta terroristhandlingar i extremsportstajl för att hylla naturens krafter. Syftet är lika dimmigt som sektens pårökta new age-filosofi. Men i hopp om att vi ska förbise sådana detaljer förlägger man händelserna till natursköna ställen som Angel Falls i Venezuela.

point break

Visst bjuder filmen stundvis på både bildsköna vyer och halsbrytande extremsportövningar. Det första gör sig dock bättre i naturfilmer och det senare finns i övermått på YouTube – något som även rollfigurerna tipsar om. Återstår ett fånigt flängande över världen avrundat med en slutscen som hyllar den rådande maktordningen.

År 1991 slängde Keanu Reeves FBI-agent sin legitimation i förakt för jobbet.  2015 års ”Utah” vänder däremot lydigt ”hem” till FBI för att fortsätta skydda världen mot vilsegångna, kaotiska själar som Bodhi.

© Michael Tapper, 2016. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2016-02-05.