Ben-Hur

ben_hur_ver2USA 2016. Regi: Timur Bekmambetov. Skådespelare: Jack Huston, Toby Kebbell, Nazanin Boniadi, Rodrigo Santoro, Morgan Freeman. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.05. 3D.

”En brutal uppdatering för en ny generation” löd rubriken på recensionen i The New York Times. Fast det är en förskönande historieskrivning om de tidigare teater- och filmversionerna av Lew Wallaces bästsäljare från 1880. Spektakulära och våldsamma inslag har alltid varit publikmagneterna till Ben-Hur.

Huvudsakligen handlar det om två showstoppers: 1. Sjöslaget mellan Roms flotta och en armada av piratskepp 2. Den brutala kapplöpningen till häst och vagn mellan den judiske titelpersonen och hans romerske antagonist. Romanens undertitel A Tale of the Christ, syftande på parallellstoryn om Jesus, förvisades redan från början till kulisserna.

Men årets upplaga är ingen Fast & Furious i antiken, utan en välkammad och trist familjefilm för ingen i familjen. Mer passande för 1950-talet än nu. Sammanfattningsvis: Inget sex. Många men aldrig påträngande våldsinslag. Samt avslutande söndagsskoleplanscher av försoning och andligt uppvaknande som knappast övertygar någon.

Ska man säga något gott så är det att vi slipper romanens överflödiga mittparti i Rom och att Timur Bekmambetov inte lyckats peta in någon vampyr. Annars är det anmärkningsvärt hur den nu 55-årige regissören stannat i konstnärlig utveckling. Liksom tidigare filmar han dramatiskt förtätade spelscener och action med samma spattiga kamera och samma omotiverade, ryckiga klippning som förstör såväl rollgestaltningarna som stuntinslagen.

benhur-faithtrailer-1-1024x426

Någon personinstruktör är han inte heller. Det är bara veteranen Morgan Freemans biroll som klarar sig med äran i behåll. Övriga, med huvudpersonerna Ben-Hur (Jack Huston) och Messala (Toby Kebbel) i spetsen, blir knappast mer än antikstajlade mekaniska dockor. Avslutande powerpoplåten ”The Only Way Out” känns därför extra ironisk då filmen inte ens är underhållande som kitsch.

© Michael Tapper, 2016. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2016-09-02.