American Honey

Storbritannien/USA 2016. Regi: Andrea Arnold. Skådespelare: Sasha Lane, Shia LaBeouf, Riley Keough, McCaul Lombardi, Arielle Holmes. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.43.

Det är sällan en och samma film blandar strålande toppar och bottenlösa besvikelser som American Honey. Brittiska regissören och manusförfattaren Andrea Arnold (Fish Tank) gör en uppdaterad On the Road eller Easy Rider. Vår ledsagare är 18-åriga Star, känsligt spelad av amatören Sasha Lane.

american-honey-2

Star flyr i desperation sitt omöjliga liv i fattigdomens Oklahoma när en minibuss med ständigt pårökta och festande jämnåriga ungdomar drar förbi. Huvudattraktionen är den impulsive veteranen i gänget, Jake (Shia LaBouef), och deras explosiva personkemi fångas i intima bilder av Robbie Ryans handkamera.

Den varma färgskalan och det gamla, numera sällan använda, formatet 1.37:1 för tankarna till Polaroidbilder av sommarförälskelsens flyktiga ögonblick. Kärlekshungern. Lyckoruset i den första kyssen. Lustens svallvågor genom kroppen under samlagen. Det är som om både Star och filmen vaknar upp och blir levande i dessa korta stunder.

american_honeyFör i övrigt är såväl resan som filmen rätt bedrövlig. Riktmärket verkar ha varit TV-författaren Ian Gurtvitz tankar om USA som ett ”Dumbfuckistan”, kollapsande under sin samlade dumhet. Ungdomsgänget blir till karikatyrer av ”white trash”, fattiga slashasar utan mål eller mening, utan en vettig tanke i huvudet.

Coreys (McCaul Lombardi) enda karaktärsdrag är fäblessen för att blotta sig i tid och otid, medan Pagan (Arielle Holmes) dag som natt trånar efter Darth Vader. Gemenskapen består av allsång till en lång rad låtar som vi får höra i sin helhet och som förlänger filmen med en dryg timme utan att tillföra något väsentligt.

Arnolds von oben-blick är raka motsatsen till Ken Loachs medkännande klassperspektiv. Filmen kunde ha hetat The Deplorables, om det inte vore för Hilary Clinton. Eller American Idiot, om inte titeln var upptagen.

© Michael Tapper, 2016. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2016-12-02.