The Drop

USA 2014. Regi: Michaël R. Roskam. Skådespelare: Tom Hardy, Noomi Rapace, James Gandolfini, Matthias Schoenhaerts. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.46.

Marv’s bar i Brooklyn är ett avlämningsställe (”drop”) för den tjetjenska maffians svarta pengar i området. Efter ett rån mot baren pressar torpeden Chevka (Michael Aronov) den formelle barägaren Marv (James Gandolfini) och bartendern Bob (Tom Hardy) att skaffa tillbaka pengarna. Ett knivigt erbjudande som de måste tacka nej till eftersom det skulle avslöja att någon av dem är i lag med rånarna.

Författaren Dennis Lehanes första spelfilmsmanus, baserad på den egna novellen ”Animal Rescue”, har i belgaren Michaël Roskams (BULLHEAD) regi blivit en atmosfärrik, tät, skitig och alldeles oemotståndlig historia som påminner om 1970-talets bästa thrillrar. Novelltiteln syftar på en utsvulten och misshandlad pitbullvalp som Bob hittar i soptunnan hos servitrisen Nadia (Noomi Rapace) och som speglar hans djupt förborgade dubbelnatur.

Möjligen kan blandningen av belgare, svenskar, engelsmän och New Jersey-infödingar skära i sinnet på tvättäkta New York-bor. Själv ser och hör jag inga större disharmonier. Talang är betydligt viktigare än absolut dialektgehör, och det förstnämnda finns här i övermått. Se bara Aronovs gangster demonstrera sin makt i en plågsamt lång tystnad i baren dagen efter rånet. Utsökt.

Dominerar gör dock Tom Hardy (BRONSON, LOCKE), som åter imponerar med en fascinerande, bedrägligt enkel rollgestaltning. Och James Gandolfini får en avskedsföreställning värdig sin begåvning.

© Michael Tapper, 2015. Sydsvenska Dagbladet 2015-02-20.