L’Aveu (Bekännelsen)
Frankrike/Italien 1970
State of Siege
État de siège (Gisslan)
Frankrike/Italien/Västtyskland 1972
Bluray (import

Den idag 82-årige Konstantinos Gavras, känd som Costa-Gavras och sedan 2007 chef för Cinématheque Français, satte sin konstnärliga profil 1969 med världssuccén för den politiska thrillern Z – han lever. Året därpå överraskade han sina meningsfränder på vänsterkanten med en skakande insiderskildring av den sovjetiskt beordrade utrensningen 1952 i tjeckoslovakiska kommunistpartiet. Filmen byggde på Artur och Lise Londons bok Bekännelsen (1968).

Makarna London var berömda kommunistkämpar som överlevt både spanska inbördeskriget och nazismens koncentrationsläger. Nu skildrade boken och filmen hur Artur i massrättegången mot tretton högt uppsatta kommunister – den så kallade Slánský-processen – mötte samma tortyrmetoder och retorik som hos nazisterna. Som jude anklagades han inte bara för att vara trotskist och titoist, utan även sionist och kosmopolit.

Filmversionen fick en extra auktoritativ tyngd av att huvudrollerna spelades av makarna Yves Montand och Simone Signoret, båda kända kommunistsympatisörer. Men frågan är om inte Gabriele Ferzetti i rollen som manipulativt fingerfärdig förhörsledare med nazistisk bakgrund är filmens klarast lysande stjärna. Boken och filmen utlöste en stormig debatt inom de västeuropeiska kommunistpartier som en gång stått i givakt för Moskva i Komintern men som nu var under omvandling till mer självständiga, så kallat eurokommunistiska partier.

L-Aveu_4159

Som variation på temat i Bekännelsen handlar Gisslan (État de Siège), inspelad i Chile innan militärkuppen, om uruguayanska stadsgerillan Tupamaros kidnappning och förhör av CIA-agenten Philip Michael Santore (Yves Montand). Den här gången är förhörsoffret, baserad på fallet Dan Mitrione, allt annat än oskyldig. I tillbakablickar ser vi hur hans ”tekniska rådgivning” består av att leverera apparater för eltortyr och hålla kurser i bombattentat. Tonen är cynisk, Santore hyser inga illusioner om sitt öde och vid filmens slut har han ersatts av en ny ”rådgivare”. The show goes on.

© Michael Tapper, 2015. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2015-08-28.

state of siege