Far from Men

loin_des_hommesFrankrike 2014. Loin des hommes. Regi: David Oelhoffen. Skådespelare: Viggo Mortensen, Reda Kateb, Djemel Barek, Vincent Martin. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.41.

Albert Camus novell ”L’Hôte” från 1957, fick på svenska heta ”Gästen” trots att titeln även betyder ”Värden”. Dubbelbetydelsen är central i det avskalade kammarspel som utspelas mellan två knapphändigt tecknade män. En bister allegori över makt, plikt, etnicitet, klass och inte minst Camus kluvna känslor inför den algeriska självständighetskampen mot Frankrike 1954–62.

På en ensligt belägen skola i Atlasbergen överlämnas en namnlös arab, skyldig till mord på sin kusin, till den fransk-algeriske läraren Daru. Denne beordras att forsla fången vidare till en väntande rättegång och sannolikt avrättning. Trots Darus uppmaningar flyr araben inte till säkerheten bland nomaderna i söder, och berättelsen avslutas med att ”gästen” lämnas vid ett vägskäl, tvekar men fortsätter sedan mot rättegången och en säker död. Tillbaka i skolan ser Daru ett meddelande på svarta tavlan: du kommer att få betala för att ha lämnat ut din nästa.

”Inspirerad av” novellen gör Far from Men storyn till matinéaction med huvudpersonerna i korselden mellan franska och algeriska trupper. Daru (Viggo Mortensen) och araben, döpt till Mohamed (Reda Kateb), förses med sociala bakgrundsteckningar och psykologiska motiv. Allegori förbyts i rättfram realism.

Far from Men

Filmatiseringen är ojämn. Njutbar när Nick Cave och Warren Ellis stämningsfulla musik förhöjer Guillaume Defontaines bilder av de karga och ödsliga bergen, där huvudpersonerna återfår livskänslan som plikt och skuldkänslor lagt band på under många år. De båda männen är också ett intressant omaka par, vars relation trevar sig fram på minerad mark under prövande blickar och repliker.

Samspelet mellan dramat och landskapet får emellertid aldrig någon poetisk kraft, och ett både överflödigt och dåligt regisserat bordellbesök skär sig mot resten av filmen.

© Michael Tapper, 2015. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2015-05-15.