The Purge

USA/Frankrike 2013. Regi: James DeMonaco. Skådespelare: Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Rhys Wakefield. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.25.

Handlingen i The Purge (ungefär ”reningen”), är förlapurgegd till Kalifornien år 2022. Titeln syftar på den myt om nationens pånyttfödelse genom renande våld som varit grundbulten i USAs självbild alltsedan de första kolonierna grundades. Då slaktades Amerikas urbefolkning, därefter har andra etniska grupper inkluderats som måltavlor för ett riktat våld som både är tänkt att garantera och att vitalisera fortsatt vit makt. Till det läggs här klassamhällets sociala våld och konsumtionssamhällets statusjakt, som göder hatet mellan de som har och de som har mer.

Spelplatsen är en så kallad gated community, ett inhägnat villasamhälle för en vit medelklass som vill stänga omvärlden ute. Särskilt viktig blir vakthållningen under The Purge, en årlig natt då alla brott är tillåtna, inklusive mord. Det har inneburit goda tider för James Sandin (Ethan Hawke), som utsetts till årets säljare av säkerhetssystem och ser fram emot en rejäl bonus.

Väl hemma i trygghet bakom stålluckor, larm och övervakningskameror blir dock familjen indragen i blodbadet när 14-årige sonen Charlie (Max Burkholder) släpper in en hemlös afrikanamerikan (Edwin Hodge). Denne jagas som bytesdjur av en samling karnevalsystra och maskeradklädda grannar i området under ledning av en välartikulerad yngling i skoluniform (Rhys Wakefield).

Men det som börjar som en lovande satir över tepartyrörelsens våta samhällsdröm tappar de mesta av sina kritiska ambitioner i den avslutande halvtimmens rutinmässiga smyga-och-skjuta-orgie. Huvudpersonerna stannar på skissbordet, spänningen tar aldrig riktigt skruv och filmen avrundas i något av en pyspunka. Filmens publika framgång har dock bäddat för en uppföljare, och livet efter att de civiliserade fasaderna har rämnat i villasamhället kan bli en skarpare mardrömsvision.

© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-07-19.

THE FOREVER PURGE

THE PURGE: ANARCHY