The Rum Diary

USA 2rum_diary011. Regi: Bruce Robinson. Skådespelare: Johnny Depp, Aaron Eckhart, Amber Heard, Giovanni Ribisi. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.59.

En konstnärlig symbios mellan stjärnan Johnny Depp, som fick journalisten Hunter S. Thompsons tidiga men länge opublicerade romanförlaga utgiven 1998, och regissören-manusförfattaren Bruce Robinson, som här ges tillfälle att göra en variant på genombrottsfilmen Whitnail & jag (1987) i Karibien. Resultatet kunde ha blivit politisk komedi av ädlaste guld om inte handlingen ideligen förlorat sig i ett otal fylleanekdoter.

The Rum Diary utspelas 1960 i Puerto Rico, dit Thompson-alteregot Paul Kemp (Johnny Depp) anländer till ett jobb på en genomkorrumperad blaska. Faktum är att ön skulle kunna vara en skolboksillustration av begreppet bananrepublik. Kemp glider till en början med i den amerikanska kolonialiseringscirkusen, mest för pengarnas och spritens skull och för att han begapat sig i den lokala byggpampen Sandersons (Aaron Eckhart) blonda bombnedslag Chenault (Amber Heard).

Fast i finalen vinner han både halva moralen och hela flickan, eller om det är tvärt om. I fyllan och villan – och mot slutet även en LSD-tripp – blir det förvirrat eftersom även storyn saknar fokus. Fans av Depps tidigare Thompson-film Fear & Loathing in Las Vegas (1998) kommer dessutom att sakna regissören Terry Gilliams expressionistiska tolkning av gonzojournalistens febriga prosa.

Visst, bifigurer som Giovanni Ribisis missbruksguru Moburg vältrar sig – Whitnailstajl – i bohemiska knasigheter som att dricka 140-procentig (!) sprit och lyssna på stenkakor med Hitlers tal. Ändå förblir filmen lika utslätad som sin tamt rebelliske hjälte.

© Michael Tapper, 2012. Sydsvenska Dagbladet 2012-01-13.