Take Shelter

USA 2011. Regi: Jeff Nichols. Skådespelare: Michael Shatake_shelternnon, Jessica Chastain, Tova Stewart, Shea Whigham. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.01.

Arkansasfilmaren Jeff Nichols fick sitt genombrott 2007 med den independentproducerade Shotgun Stories, en socialrealistisk skildring av en blodig vendetta i fattig landsbygdsmiljö. Med huvudrollsinnehavaren Michael Shannon flyttar han i Take Shelter över spelplatsen till Ohios ändlösa slättlandskap, tyngd under en för huvudpersonen Curtis (Shannon) alltmer stormande och hotfull himmel. Snart dominerar tanken på en annalkande megastorm och kanske rent av jordens undergång hela Curtis tillvaro.

Nichols väver skickligt samman det urgamla motivet kring kampen mot naturen med biblisk symbolik och moderna ångestföreställningar från kalla kriget och ”kriget mot terrorn”. Vardagsrealismen som sakta krackelerar under trycket av allt intensivare mardrömsvisioner har en del likheter till Polanskis skräckthrillrar, främst Repulsion. Men Take Shelter vidgar cirklarna till en socialpsykologisk studie av en vanlig arbetares utsatthet i ett land med uselt socialt skyddsnät. Man skulle faktiskt kunna se den som ett inlägg i den amerikanska socialförsäkringsdebatten.

Glidningen ner i den paranoida schizofrenins malström blir inte bara en personlig katastrof för Curtis utan blottar en social avgrund för hela familjen. Som byggnadsarbetare har han inte råd med en psykiatrisk behandling, som dessutom måste sökas många mil bort i staden Columbus. Förlorar han arbetet förlorar han också sina försäkringar och därmed möjligheten att betala sin dövstumma dotter Hannahs (Tova Stewart) hörselimplantat.

Shannons inkännande porträtt av Curtis går på tvärs mot den massproduktion dumreaktionära skräckbilder av irrationellt onda seriemördare, pedofiler och andra monsterliknande galningar som dominerat de senaste decenniernas populärkultur. Här ser och känner vi vidden av hans tragedi när han kämpar med orden och känslorna för att försöka bryta sig ur sitt inre inferno. Det kulminerar i en scen när han stänger in sig och sin familj i ett skyddsrum han planerat och byggt under större delen av filmen och som hotar att definitivt knäcka familjens ekonomi.

Take Shelter vann kritikerpriset i Cannes förra året och borde ha varit en given Oscarkandidat i flera kategorier. Förutom Shannon i huvudrollen gör Jessica Chastain (Tree of Life) en gripande tolkning av hans lojala och alltmer desperata fru Samantha. Och utan en molekyl av tillgjord gullighet imponerar unga debutanten Tova Stewarts Hannah, som i sin hjärtskärande ensamhet personifierar familjens tilltagande isolering.

Inte minst bekräftar filmen Nichols talang. Med ett minimum av visuella effekter och en ensembleregi som vågar förlita sig på meningsbärande mimik och tystnader har han som få andra rört vid den nerv som skräck- och thrillermakare bara alltför ofta bedövar med larmande övertydlighet.

© Michael Tapper, 2012. Sydsvenska Dagbladet 2012-05-25.

3 x Domedagsvisionerdet_sjunde_inseglet_57_poster

Det sjunde inseglet (1957)
Realism, folklore och biblisk eskatologi vävs samman i Ingmar Bergmans klassiker om en korsfarare som återvänder hem till ett land härjat av pest och profetior om den yttersta dagen.

Den sista vågen (1977)
Peter Weirs suggestiva berättelse börjar som ett mordfall bland aboriginer, men tillsammans med oroande väderfenomen tycks händelsen peka fram mot en apokalyps.

The Dead Zone (1983)
En lysande Christopher Walken spelar den synske Johnny Smith, som efter ett möte med den högerpopulistiske presidentkandidaten Greg Stillson ser de framtida konsekvenserna av dennes krigsgalenskap och bestämmer sig för att ingripa. Regi David Cronenberg efter Stephen Kings roman.