Dolt under ytan

Den franskCousteau-Silent Worlde sjöofficeren, oceanografen, dokumentärfilmaren etcetera, Jacques-Yves Cousteau, stakade ut sin egen legend redan 1953 i bästsäljaren Den tysta världen – i nytryck alltsedan dess. Där berättas om mannen som under tysk ockupationstid utvecklade den moderna dykutrustningen samtidigt som han arbetade för de allierade. Därefter levde han ut sina Jules Verne-inspirerade drömmar om världsomseglingar under havet som kapten på forskningsfartyget Calypso, och snart blev både en älskad tv-profil och en ledande aktivist för miljöfrågor och djurrätt.

Legenden hade emellertid en baksida, belyst i Brad Matsens kritiska biografi The Sea King lagom till hundraårsdagen av Cousteaus födelse 1910. Boken skildrar ränker och maktspel värdig The Tudors. När favoritsonen Philippe omkom 1979 i en olycka kallades äldre brodern Jean-Michel hem för att bli den nye arvtagaren. Elva år senare dog hustrun Simone.

Cousteau gifte då om sig med en av sina älskarinnor, Francine, som fött honom två barn. Vid makens död 1997 hade hon tagit kontroll över The Cousteau Society och satt sin son Piérre-Yves i Jean-Michels ställe. Under tiden hade Calypso i en olycka förvandlats till skrot, och den gamla besättningen övergav såväl skeppet som organisationen.

Idag ligger livsverket i ruiner, ödelagt av juridiska tvister mellan de två familjerna Cousteau. Någon Calypso II kommer inte att byggas. Jean-Michel har på egen hand fortsatt göra undervattensfilmer och anlitades bland annat av Pixar i arbetet med Hitta Nemo. Men storhetstiden för Poseidons ättlingar är förbi.

Vill man återuppleva glansdagarna får man gå till de nya blurayutgåvorna av de Oscarvinnande klassikerna Den tysta världen (1956) och Värld utan sol (1964). Bered er dock på att inte heller det återseendet med legenden är oproblematiskt.

I synnerhet i den första filmen far nämligen Cousteaus besättning fram som huliganer. Man plockar upp mängder av ovanliga fiskar som filmas medan de dör i plågor framför kameran. Korallrev hackas och sprängs sönder för att tas upp i bitar. I en särskilt brutal scen rammar Calypso först en valunge, som skadas dödligt. När hajar attackerar den blödande ungen krokar man upp och hugger ihjäl dessa med yxor.

Värld utan sol kritiserades redan i samtiden för att den sponsrades av den franskCousteau-Sea Kinga oljeindustrin, som såg Cousteaus experiment med fasta undervattensstationer som en möjlighet för att kunna borra på stora havsdjup. Det här var en tid när kolonialhjälten återkom som playboy, och det är inte så lite James Bond över hur Calypsos besättning okänsligt behandlar havet som sin lekstuga i forskningens namn.

Inget av detta förtar Cousteaus pionjärinsatser och upptäckter. Men hjälteglorian lyser inte längre lika idealistisk och arvet efter honom har havererat i en sorglig familjesåpa.

© Michael Tapper, 2011. Sydsvenska Dagbladet 2011-07-07.

JaCousteau-Silent World filmcques-Yves Cousteau med Frédéric Dumas The Silent World National Geographic