Upp

upUSA 2009. Up. Regi: Pete Docter. Röster i originalversionen: Ed Asner, Christopher Plummer, Jordan Nagai, Bob Peterson. Svenska röster: Sten Ljunggren, Elias Eiding Målar, Nils Eklund, Henrik Dorsin. Längd: 1.29.

Hur följer man upp en filmpärla som Wall-E? Kanske med en berättelse om 78-årige ballongförsäljaren Carl som gör om sitt hus till en luftfarkost för att kasta loss från vardagen och söka äventyret med den 70 år yngre och mer än lovligt naive pojkscouten Russell/Oskar som ofrivillig fripassagerare?

Ja, Pixar har gjort det igen. Tvärtemot trenden i modern blockbusterfilm kan de konsten att berätta en historia med engagerande, originella fullblodskaraktärer. Och det i ett formspråk som bevarar den klassiska Hollywoodfilmens alla dygder. Det är skickligt, elegant och slående fräscht i all sin traditionella stil.

Ta bara upptakten som sammanfattar Carls liv tillsammans med sin förtidigt döda hustru Ellie följt av bilden på hans gamla villa inträngd bland höghusbyggen. I några poetiska och rörande scener förmedlas hur han gick från rundkindad pojke i en värld som låg öppen till fyrkantig surgubbe som förlorat alla sina drömmars horisonter. Fast eftersom han är slående lik Spencer Tracys beprövade gringubbar anar vi att ett hjärta av guld ändå dröjer sig kvar under den bistra fasaden.

En stor del av charmen med äventyret är att huvudpersonerna aldrig tidigare varit utanför sina hemtrakter, ett beprövat grepp från Toy Story och Hitta Nemo. Deras enda ledtråd till slutmålet är en gammal bild på Paradise Falls, inspirerat av Tepuiplatåerna och Angel Falls (världens högsta vattenfall) i Venezuela. Det är ingen slump eftersom det är där som Conan Doyles klassiska pojkboksäventyr En försvunnen värld från 1912 utspelas. Fast det enda våra hjältar vet är att platsen ligger i Sydamerika, som de tror är som Amerika – ”fast söderut”.

Efter en nödlandning i djungeln får de sällskap av en knasig och dittills oupptäckt fågel som ser ut att ha hämtats från en Looney Toons-film och en påflugen talande hund innan Carl återser sin ungdoms idol, äventyraren Charles Muntz. Att denne visar sig ha annat än rent mjöl i påsen blir till en uppgörelse med just de koloniala hjältemyter som Conan Doyle och andra pojkboksförfattare trollband Carls generation med.

Muntz är dessutom kalkerad på av Charles B. Mintz, Universalproducenten som på 1920-talet lurade av Disney rättigheterna till dennes första tecknade succéfigur Oswald the Lucky Rabbit (på dvd 2007 efter att Disney köpt tillbaka rättigheterna). En Hollywoodtypisk hämnd med adress till filmindustrins innersta krets.

För den stora publiken är emellertid Upp främst ett gediget barnboksäventyr med moderna skruvningar fram till det värmande slutet. Min enda invändning är att 3D-versionen känns överflödig, dels därför att det inte tillför berättandet någonting, dels därför att glasögonen tonar ner både ljusstyrkan i bilden och kulörerna på färgerna. Visst är det kul med nya tekniker, men just i det här fallet är den vanliga 2D-versionen att föredra.

© Michael Tapper, 2009. Sydsvenska Dagbladet 2009-10-16.

3 vildmarksävewalkabout_ver2ntyr

Walkabout (1971) Fotografiskt underskön skildring av två vita barn strandade i den australiska öknen som slår följe med aboriginsk yngling ute på sin initiationsrit, walkabout.