The Kingdom

USLayout 1A, 2007. Regi: Peter Berg. Skådespelare: Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Asraf Barhom. Längd: 1.51.

Inledningens snabbexposé över saudisk 1900-talshistoria ger intrycket av att The Kingdom är en politisk thriller om USA:s komplicerade förhållande till titelns kungarike, Saudiarabien. Men den som söker en fortsättning på Syrianas komplexa studie av islamistisk terrorism kontra USA:s politiska och ekonomiska maktspel i arabvärlden drar en nitlott. Det här är i allt väsentligt en skjutglad och explosionskåt polisfilm kryddad med flaggviftande Rambo-militarism.

Filmen börjar med ett förödande bombattentat mot ett amerikanskt bostadsområde för oljearbetare i Saudiarabien av Usama bin Laden-kopian Abu Hamza. Fem experter från FBI flyger in för att delta i den lokala polisens utredning, men verkar trots all uppumpad professionalism vara helt borttappade i den saudiska politiska och kulturella verkligheten. Den kvinnliga agenten i sällskapet upprörs över att hon inte får gå omkring i åtsittande t-tröja eller obducera muslimska kroppar, och att ta in en judisk medarbetare med släkt i Israel förefaller som att tigga om den kidnappning som också mycket riktigt följer.

I stället för att komplicera bilden av ”vi” och ”dom”, bekräftar filmen de mest svartvita föreställningarna. De goda bland ”dom” är de som förstår att demokrati och humanism följer av att vara som ”vi”, här representerad av Asraf Barhoms alltmer FBI-vänlige polisutredare Faris al Ghazi. Resten är anonym kanonmat som likt pappfigurer på en skjutbana dyker upp med överlägsen vapenkraft bara för att omgående expedieras av den amerikanska elitstyrkan.

Det är med andra ord en repris på just den amerikanska jingoism som förkroppsligades av Stallone och Schwarzenegger på 1980-talet. Musklerna har krympt, skådespelarna är bättre. I övrigt, då som nu, samma utrikespolitik, samma ideologiska banalisering på film.

© Michael Tapper, 2007. Sydsvenska Dagbladet 2007-10-12.