Next

USA, 2007. Regi: Lee Tamanexthori. Skådespelare: Nicolas Cage, Julianne Moore, Jessica Biel, Peter Falk. Längd: 1:36.

Next utger sig för att vara en filmatisering av Philip K. Dicks sf-novell The Golden Man (1954), om ett totalitärt samhälles systematiska utrotning av människomutationer med nya sinnen och egenskaper. Men av Dicks politiska allegori återstår ingenting, inte heller en molekyl av handlingen eller ens den apokalyptiska atmosfären. Kvar finns bara huvudpersonens namn och det faktum att han kan se in i framtiden, om än bara två minuter.

I stället använder Dicks likplundrare hans namn som varumärke för att sälja en kalkering på senaste, sjätte säsongen av 24 kryddat med trendig parapsykologi: Cris (Nicolas Cage, som även producerat) är en andra klassens trollkonstnär i Las Vegas med verklig förmåga att se in i framtiden. Han tvångsrekryteras av FBI-agenten Callie (Julianne Moore) för att jaga fransk-tyska terrorister som av oklara skäl tänker spränga en atombomb i Los Angeles. Jakten kompliceras av Cris’ kärlekshistoria med 20 år yngre lärarinnan/megababen Liz (Jessica Biel).

Tamahori (Krigarens själ, Die Another Day) bekräftar sin talang för spektakulära actioninslag, men resten – inklusive de oengagerade rollinsatserna – går från likgiltigt till uselt. Särskilt den långsökta kärlekshistorien, med alla dess konstruerade komplikationer för det redan obegripliga terroristscenariot, saknar trovärdighet. Den som söker en inre logik i Cris utflykter till en framtid, som ibland är förutbestämd, ibland fylld av möjligheter, letar också förgäves.

Och varför fransk-tyska terrorister? Är det sveket mot USA-alliansens invasion av Irak enligt Bush II-principen om att ”de som inte är med oss är emot oss”? Nja, Next är knappast något att minnas ens två minuter efter man lämnat biosalongen. Snarare skådar jag dess framtid som fyllnadsmaterial för kabelkanalerna. Dick – även när han inte har slipat geniknölarna som bäst – förtjänar bättre filmer än den här.

© Michael Tapper, 2007. Sydsvenska Dagbladet 2007-05-18.