The Fast and the Furious – Tokyo Drift

USA 2006. Regi: Justin Lin. Med: Lucas Black,fast_and_the_furious_tokyo_drift Sung Kang, Nathalie Kelley, Brian Tee. Längd: 1:45.

Ny fernissa, samma film. Tredje F&F förflyttar handlingen till Japan med hjälp av kinesisk-amerikanske independentregissören Justin Lin. Hans genombrottsverk, Sundance-favoriten Better Luck Tomorrow (2002), var ett försök att bryta upp från den amerikanska filmens ofta stereotypa skildring av unga asiater och deras kultur. Av det ser man inte ett spår här.

Tvärtom. Bland herrtidningscollaget av blankpolerade vrålåk och tajt klädöverdragna kvinnorumpor skymtar den traditionella turistbilden av landet Annorlunda. Lika fånig nu som då.

Filmmakarnas sympatier står följaktligen i direkt proportion till hur bra rollfigurerna behärskar engelska och har anammat en amerikansk livsstil. Bäst behandling får följaktligen hel- och halvamerikaner. Japaner som insisterar på att tala sitt eget språk och följa inhemska hederskodex förpassas däremot till skurkplats eller blir bara till bakgrundsbrus, lost in translation.

Ny Ken-docka i huvudrollen är Lucas Black som trots sina uppenbara 24 år spelar 17-årige streetracingesset Sean Boswell. Väl framme på andra sidan Stilla Havet förlorar han sin första tävling eftersom han inte tränats i Tokyo Drift, en slags bildueller i trånga p-hus eller på slingrande bergsvägar där det gäller att ha kontroll på bilen genom hårnålskurvorna.

Med samma självklara kulturella överlägsenhet som Tom Cruise i Den siste samurajen tränar Boswell emellertid upp sig på rekordtid. Och mot slutet vinner han både prinsessan och ett kungarike av beundrande respekt från de andra hannarna. Helt programenligt.

Som högoktanig raceraction är filmen acceptabel underhållning, även om Lin inte har sprutat in lika mycket bensin i blodet som John Singleton gjorde i 2 Fast 2 Furious. Det saknas framförallt en nerv och en djärvhet i kombinationen av kameraplacering, klippning och musik som är helt avgörande för att gestalta huvudpersonernas fascination för kraft, fart och dödsföraktande stunts.

© Michael Tapper, 2006. Sydsvenska Dagbladet 2006-06-30.

FAST X, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

FAST & FURIOUS 9, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.