Looney Tunes: Back in Action

USA 2003. Regi: looney_tunes_back_in_action_ver3Joe Dante. Skådespelare: Brendan Fraser, Jenna Elfman, Steve Martin, Timothy Dalton. Längd: 1:30.

Med avdankade regissörsstjärnan Joe Dantes (Gremlins 1 & 2) hjälp försöker producerande Warner Bros. här upprepa kassaklirret från Space Jam (1996), en hyfsat framgångsrik blandform mellan animation och live action, och den betydligt mer fantasifulla succén Vem satte dit Roger Rabbit? (1988). I den nu aktuella filmen hjälper Daffy och Snurre Sprätt två anställda på filmbolaget (Brendan Fraser, Jenna Elfman) att bekämpa storföretaget Acmes hot mot mänskligheten. Tekniskt är det med tvekan acceptabelt. Dramatiskt och kreativt borde filmen däremot förses med giftstämpel.

Det finns bara en enda scen som höjer betyget något och den utspelar sig i några av världens främsta målade konstverk under ett Louvren-besök. De ursprungliga Warner-animatörerna Fritz Freleng och Chuck Jones älskade populärkulturellt anarkistiska men kärleksfulla drifter med klassiska konstgenrer, och här finns fröet till en helt annan och betydligt bättre film. Dessvärre står den ut som ett ensamt och alltför litet smycke i en för övrigt uselt skriven, rutinmässigt regisserad och bitvis hårresande amatörmässigt spelad historia.

Och när inte ens gästspel av B-filmskungen Roger Corman, hans filmers bystdrottning Mary Woronov eller en handfull filmmonster från 1950-talets science fiction-klassiker förmår entusiasmera då kan jag inte annat än att rekommendera den nyutkomna DVD-boxen Looney Tunes: The Golden Collection i stället. I den samlingen får ni se filmer där Daffy och Snurre Sprätt är verkligt roliga och inte bara figurerar som spöken från en svunnen guldålder.

© Michael Tapper, 2003. Sydsvenska Dagbladet 2003-12-05.