The First Purge

USA 2018. Regi: Gerard McMurray. Skådespelare: Y’lan Noel, Lex Scott Davis, Jovian Wade, Steve Harris, Marisa Tomei, Rotimi Paul. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.37.

De framgångsrika Purge-filmerna anklagas ibland för att vara övertydliga, klumpiga och plakatpolitiska. Till dessa röster kan jag kan jag bara säga: välkomna till en samtid där rasistiska demagoger på båda sidorna av Atlanten vinner väljarstöd med just den typ av retorik som en gång ledde till Förintelsen. Det är, med andra ord, ingen tid för subtiliteter när utvecklingen går filmernas mardrömsscenario till mötes.

The First Purge är en prequel till filmtrilogin om en snar framtid i ett högertotalitärt USA, där regeringen tillåter en laglös natt per år. Officiellt är det mord och övergrepp på lika villkor för alla. Inofficiellt passar regimen på att slakta fattiga ”bidragsparasiter”, främst svarta. James DeMonaco, som skrivit och regisserat de tre föregående filmerna, överlåter registolen till Gerard McMurray (Burning Sands, Netflix).

Handlingen utspelas på Staten Island, en påminnelse om filmseriens inspiration från John Carpenters Flykten från New York (Escape from New York, 1981). Medborgarrättskämpen Nya (Lex Scott Davis) försöker skydda sin bror Isiah (Jovian Wade) från det kriminella gäng hon hoppat av från, men han har i hemlighet börjat langa knark för hennes ex-pojkvän, gangsterbossen Dmitri (Y’lan Noel). När Staten Island blir testområde för USA:s första Purge-natt försöker trion och de andra invånarna inte bara överleva utan också slå tillbaka mot regimens paramilitära mördarband.

Upptakten är aningen seg, actioninslagen kunde vässats en del i klippningen och thrillerskruvningarna kunde gott få vara mer komplicerade. Vi snackar ju om en film som också ska funka som popcornunderhållning. Min främsta invändning mot denna annars välskrivna nagelbitare är annars att man återanvänder blaxploitationklichén om gangstern som superhjälte, modell Superfly (1972, nyinspelad 2018). Dmitiri är knappast en ny Nelson Mandela, utan en föråldrad och destruktiv stereotyp man borde avstått ifrån i sökandet efter nytt politiskt ledarskap.

Fortsättning följer i en tv-serie med USA-premiär i september.

© Michael Tapper, 2018. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2018-07-06.

THE FOREVER PURGE