Vem är Ted Kotcheff och varför förtjänar han att uppmärksammas?

Ted Kotcheff är idag mest känd för Hollywoodfilmer som Fun with Dick and Jane (1977) och First Blood (1982). Hantverksskickliga men knappast konstnärligt anmärkningsvärda verk. Men den nu aktuella bluray/dvd-premiären för den under många år försvunna Wake in Fright (1971) har kastat ett nytt ljus över hans tidiga karriär.

Kotcheff föddes 1931 i Kanada av föräldrar med bulgarisk-makedonsk härkomst och beskriver i intervjuer hur uppväxten har präglat outsiderperspektivet i hans filmer. Det märks bland annat i hans brittiska film Att leva på toppen (Life at the Top, 1965), en bitande studie av det engelska klassamhället i en liten bruksort. Och det utgör själva premissen för hans amerikansk-australiska filmatisering av den australiske författaren Kenneth Cooks bästsäljare Outback (1961): Wake in Fright.

Huvudpersonen är en ung lärare på landsbygden – the Outback – som på vägen till Sydney fastnar i ett gruvsamhälle nästan helt befolkat av män. Här råder en hårdför vilda västern-tillvaro av superi, slagsmål och spel. Särskilt en heldags vansinnesfärd ute öknen där man både rammar och skjuter ett otal kängurur är svårsmält fortfarande idag, inte minst för att inslaget är dokumentärt och inspelat med hjälp av verkliga jägare.

Vid premiären i Australien möttes den först av ett ramaskri om att ”utlänningen” Kotcheff hade svartmålat landet. Författaren Cook och de omåttligt populära skådespelarna Chips Rafferty och Jack Thompson, som båda har framträdande roller i filmen, gav dock Kotcheff sitt stöd. Nomineringen till Guldpalmen i Cannes hjälpte, förstås – det första internationella erkännandet av en australisk film.

Distributionssvårigheter gjorde dock att Wake in Fright snart föll i glömska, trots att Kotcheff 1974 åter hamnade i rampljuset genom att vinna Guldbjörnen i Berlin med den kanadensiska produktionen Född smart (The Apprenticeship of Duddy Kravitz). Några som inte glömde var dock de unga filmregissörer som i mitten av 1970-talet satte Australien på världsfilmkartan: Peter Weir, Fred Schepisi, Gillian Armstrong med flera. För dem visade Kotcheff att det fanns en internationell publik för filmer gjorda ”Down Under”.

När det 1996 blev tal om restaurering hittade man emellertid inte negativet. Någon visningsbar kopia fanns inte heller. Först åtta år senare återfanns negativet i Pittsburgh, USA, just som det var på väg till tippen, och 2009 fick Wake in Fright en bejublad nypremiär i Cannes.

© Michael Tapper, 2014. Sydsvenska Dagbladet 2014-06-05.

Wake in Fright finns på en bluray/dvd-release från brittiska Eureka!