(Anti)Trust

Den som vill se skillnaden på en slappt rutinmässig och en konstnärligt dynamisk iscensättning av samma verklighetsbaserade story kan jämföra biofilmen ALL THE MONEY IN THE WORLD (2017) med tv-serien Trust. Ironiskt nog framstår då Ridley Scotts film som tv-mässig, alltså konventionell i ordets fyrkantigaste mening. Manusförfattaren Simon Beaufoy och regissören Danny Boyle, som tidigare samarbetat på Oscarvinnaren Slumdog Millionaire (2008), har däremot producerat en grundligt researchad, välspelad, visuellt och berättartekniskt kraftfull tv-serie som sannolikt hade gjort sig ännu bättre på en stor biograf.

En bild som återkommer flera gånger visar hur berättelsens kidnappningsoffer J. Paul Getty III (Harris Dickinson) en solig sommardag springer för livet genom ett fält av solrosor. Den som läst om livstragedin som följde på hans fångenskap förstår att det är en psykologisk vändpunkt i berättelsen. Döden kommer för att märka den obekymrade tonåringen för resten av livet.  Miljön leder tankarna till Vincent van Goghs besatthet av solrosmotivet och vidare till likheterna mellan konstnärens och miljardärarvingens livsöde: psykisk ohälsa, missbruk, ett avskuret öra, en förtidig död.

Konst spelar också en central roll i serien, som drar paralleller mellan familjedynastin Getty och renässansfamiljen Borgia. Patriarken J. Paul Getty, gestaltad med en illavarslande glimt av demoni av Donald Sutherland, älskar de sköna konsterna men är också en skoningslös maktmänniska som kunde stått förebild till Niccolò Machiavellis härskarstudie Fursten (Il Principe, 1513/1532). Hans bevingade ord ”de ödmjuka ska ta jorden i besittning, men inte dess mineralrättigheter” uppfattades då som ett skämt. Men med tanke på hans beryktade snålhet med allt från pengar till kärlek och sig själv var komiken sannolikt en oavsiktlig bonus.

Inledningens brutala kontrast mellan familjens materiella överflöd och själsliga svält när äldste sonen George tar sitt liv mitt under en fest i familjens lyxvilla i Malibu ger en försmak av det som väntar. Själva huvudrätten, familjens nattsvarta hjärta, serveras på Getty seniors engelska residens Sutton Place. Där härskar patriarken över ett oljeimperium som gjort honom rikast i världen och ett harem med en fru och tre älskarinnor som tävlar om att tillfredsställa hans sexuella nycker.

En sängkammarscen, i vilken han med medicinsk hjälp förtvivlat försöker frammana den brunst han gärna skröt vitt och brett om, är en medveten referens till Federico Fellinis Casanova (1976) med en ung Sutherland i rollen som den legendariske sexmissbrukaren. Undantaget sina kroppsvätskor höll familjetyrannen annars så hårt i sina tillgångar att han lät ett av sina barn dö av cancer för att behandlingen ansågs kosta för mycket. Omtalad är också betaltelefonen han lät installera i huset så han skulle slippa betala räkningarna för personalens, familjens och besökarnas telefonsamtal.

Inga vidare förklaringar är nödvändiga till varför barnbarnet Getty III straffat ut sig ur familjens dödsgrepp och tagit sin tillflykt till ett bohemliv som gatukonstnär i Rom. Det enda han inte kan fly från är sitt rykte, och snart försörjer han en egen familj av ”vänner” som köper knark och annat på krita med honom som säkerhet. Det är förstås bara en tidsfråga innan någon kräver honom på ett skålpund kött från hans kropp.

Serien är intressant också för att den växlar huvudperson och genre. Första avsnittet ett krönikespel om den grymme härskaren och hans lika moraliskt perverterade hov av arvingar. Andra avsnittet är en deckarhistoria om före detta CIA-agenten James Fletcher Chace (Brendan Fraser) som på Getty seniors uppdrag åker till Rom för att lösa gåtan om Getty III:s försvinnande. Först i avsnitt tre porträtteras kidnappningsoffret i en moralitet om den unge hedonisten som ignorerar alla onda förebud om livets förgänglighet, bland annat i form av en levande staty i svart.

Det är avsnitt som ger mersmak till de följande sju i säsong 1. Härnäst ska Danny Boyle ta sig an film nummer 25 om agent 007. Också det är något att se fram emot.

© Michael Tapper, 2018. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2018-03-23.

Trust
Serie i tio avsnitt på HBO Nordic. USA/Storbritannien 2018. Skapad av Simon Beaufoy. Regi: Danny Boyle. Skådespelare: Harris Dickinson, Hilary Swank, Donald Sutherland, Brendan Fraser. Längd: cirka 1.00/avsnitt. Premiär: 2018-03-26. Recensionen är baserad på en förhandsvisning av de tre första avsnitten.